Jag har 2-plans hus på 165 m2 med radiatorer på övervåningen samt golvvärme på nedervåningen. Mycket stora fönster på nedervåningen.
Min värmekurva står på 4.0 och det är knapt 19 grader i huset när temperaturen ute ligger runt 0.
Intresserad av att höra vad ni andra har ställt in för värmekurva eftersom jag tycker att 4.0 låter mycket samt att elförbrukningen är oroväckande hög.
 
Har du vattenburet på ovanvåningen också? Har du inte det är kurva 4 alldeles för hög för golvvärmen om du har den ingjuten
Om du har alla termostater på max skall du behöva ha max 3.0 eller under det. Har du justerat upp fininställningen? När man har kallt i huset runt 0 och uppåt så är det fininställningen som skall skruvas upp inte värmekurvan, varje 10 snäpp motsvarar ca: 0,6 gr högre framledningstemperatur.
 
Jag har vattenburet på övervåningen till radiatorerna. Så jag skall försöka med parallell förskjutning av kurvan uppåt??
 
Ja det skall du göra, har du den på 0 nu så finjustera/paralellförskjut uppåt, det är också troligt att du kan sänka kurvan när du skruvar upp finjusteringen, just nu har du en väldigt brant kurva som gör att framledningstempen ökar fort när tempen sjunker ute, just nu har du dessutom maxkurvan vad som rekommenderas för vattenburet golv/radiatorvärme med just IVT490 vilket du troligtvis inte behöver.
 
Nu har jag finjusterat kurvan 10 snäpp, får se om det blir skillnad
 
Jag skulle nog gjort så att jag justerade upp finjusteringen till 2.0 och skruvade ner värmekurvan 2 snäpp till 3.8, som det är nu har du mycket troligt en för brant kurva, när det sen blir kallare neråt -5 så märker du ganska snart om du har för varmt eller kallt och då justerar du värmekurvan.
 
Nyfiken på vad andra med liknande hus har ställt in för kurva samt även förbrukning. Någon som vill dela med sig
 
Har ett hus liknande ditt, 110m2 bottenvåning med golvvärme i plattan och 80m2 övervåning med vattenradiatorer. "Normalstora" fönster skulle jag säga (Eksjöhus Lönneberga med en tillbyggd groventré).

Drivs med en IVT490 med utegivare, inställd med värmekurva 2.1 och finjustering 0.
Golvvärmeslingorna saknar termostater (har inte brytt oss om installera dessa ännu) och har alltså bara den normala flödesinstrypningen och radiatorerna på övervåningen har termostaterna fullt öppna.
Detta ger ca 19-20 grader både i bottenvåning och övervåning vid den väderlek vi haft under hösten och "vintern"
(vi flyttade in i maj 2007).

Elpatronen går ganska sällan in, i princip bara när någon duschar, men så har vi ju hittills inte haft kallare än neråt -8 heller.

Övriga "värmekällor" tror jag är rätt normala, dvs 5 personers hushåll, normal belysning och en bunt datorer som står på för jämnan. Sen använder vi en bjässe till kakelugn (1800kg) som vi eldar med en brasa per kväll (gratis ved) för att få en lite mer komfortabel temp på ca 22 grader.

Vi är själva lite förvånade över att vi kan hålla så pass låg värmekurva. Kanske hjälper det till att vi har klinkers i hela bottenvåningen så golvvärmen utnyttjas effektivare?

Förbrukning har vi ingen bra koll på ännu. Lutar bortåt 15000 - 20000 kWh för helåret (inklusive all hushållsel) men mycket osäkra siffror.
 
Vi har ett 2-planshus om 95+95kvm. Golvärme nere i träbjälklag(krypgrund) och vattenburna radiatorer uppe.

Vi måste köra IVT490n på kurva 5 (då golvvärmen ligger under 20mm spån och 7mm "parkett"), och förbrukningen ligger runt 20 000kWh.

Mvh/Abbe
 
Märks helt klart skillnad på klinkers o parkett. Parketten käns mycket kallare. Har bara klinkers i köket och där är det varmt om fötterna. Grattis till er som kan hålla en kurva på 2.1 men kakelugnen gör nog en hel del. Jag har väldigt stora fönster på nedervåningen, kan skillnaden bero på detta kanske?
 
ante100 skrev:
Märks helt klart skillnad på klinkers o parkett. Parketten käns mycket kallare. Har bara klinkers i köket och där är det varmt om fötterna. Grattis till er som kan hålla en kurva på 2.1 men kakelugnen gör nog en hel del. Jag har väldigt stora fönster på nedervåningen, kan skillnaden bero på detta kanske?
Och jag som tyckte jag var så tydlig :) med att vi får ungefär samma innetemp som du med BARA värmepumpen, fast hos oss med värmekurvan 2.1 istället för 4.0. Dvs om vi inte använder kakelugnen på några dagar.

Du har nog rätt i att fönster spelar en stor roll. Även mikroklimatet, dvs hur utsatt huset är för väder och vind är nog viktigt även med moderna välisolerade hus.
 
Mer än 50% av väggytan på nedervåningen är 3-glas fönster. Huset ligger dessutom vid sjön så det blåser friskt 350 dagar om året........
Man blir orolig att det är någon felkonstruktion i grunden när man har 4.0 jämfört med 2.1 men förhoppningsvis så kan det då förklaras med fönster och mikroklimat.
 
Du har 165 kvm boyta, om man räknar generellt har du ett värmebehov på 165x50w = 8,250 kw vid -18 gr.ute. Värmepumspdelen på den lilla IVT:n avger max 2kw resten måste elpatronen hjälpa till med, den klarar ju jobbet men så kostar det också med dom förutsättningar du har, relativt stort hus, stora fönster, vindutsatt.

Du framhärdar fortfarande att du kör på kurva 4, varför sänker du inte kurvan och ökar fininställningen för att kunna hitta en mer ekonomisk drift och lite varmare inomhus på köpet?? Det är säkert inget fel på grunden utan du måste ju ta tag i sakerna själv och försöka hitta rätt i inställningrana.
 
Givetvis har jag provat att ändra och faktiskt lyckats sänka kurvan till 3.5 när jag ökade fininställningen till 1.5
Men för att kunna jämföra med "krumeluren" (som har 2.1 fininst. 0)har jag fortsatt skriva 4.0 med fininställning 0 i mina inlägg.
 
Får du det varmare i huset nu när det blivit kallare? Nu är det ju läge att få till inställningarna med värmekurvan bra när det är -grader ute, nu är det ju värmekurvan som skall ställas in optimalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.