Kan jag beräkna skillnaden i kostnad att ha polen på 40 grader hela tiden mot för att sänka den till säger 15 grader på veckorna och höja till 40 grader på helgen? Jag förstår att det beror på hur kallt det är ute men det kanske också går att göra olika beräkningar vid t ex. +-0, -5, -10, -15 och -20 grader?

ca 1300 lit går det i "pölen"
Värmaren är på 3kW

PS: Jag har nyss flyttat in i huset och undrar hur ofta ska jag köra reningscyklerna (står ingenstans)?

Animerad familj av fem personer i en bubbelpool utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nobbe_1 Nobbe_1 skrev:
Kan jag beräkna skillnaden i kostnad att ha polen på 40 grader hela tiden mot för att sänka den till säger 15 grader på veckorna och höja till 40 grader på helgen? Jag förstår att det beror på hur kallt det är ute men det kanske också går att göra olika beräkningar vid t ex. +-0, -5, -10, -15 och -20 grader?

ca 1300 lit går det i "pölen"
Värmaren är på 3kW

PS: Jag har nyss flyttat in i huset och undrar hur ofta ska jag köra reningscyklerna (står ingenstans)?

[bild]
Värmeförlusterna är helt linjära, så det ska du enkelt kunna räkna på.
Men du måste ju mäta hur mycket badet förbrukar vi en viss temperatur.
Om det tex. vi 0 grader ute förbrukar 200W vid 20 gr vatten så drar det 400W vid 40 grader.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Värmeförlusterna är helt linjära, så det ska du enkelt kunna räkna på.
Är du säker på att det blir linjärt? Det borde väl bli linjärt om locket över är helt tätt. Men om ånga kan komma ut borde energiåtgången vara betydligt mindre linjär. Jag tror att energiåtgången är tätt kopplad till hur tätt locket sluter.
 
  • Haha
Nobbe_1
  • Laddar…
Nu är du bara dum :D

A Avemo skrev:
Är du säker på att det blir linjärt? Det borde väl bli linjärt om locket över är helt tätt. Men om ånga kan komma ut borde energiåtgången vara betydligt mindre linjär. Jag tror att energiåtgången är tätt kopplad till hur tätt locket sluter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.