Har ett nybyggt kallgarage där vi byggt ett litet förråd på ca 10kvm och takhöjd på ca 2.5-3 m som högst. Just nu är det isolerat på ena väggen pga brandskyddskrav, men jag funderar på att isolera taket och de andra väggarna så att det är helt isolerat och sedan sätta in någon form av värmekälla.

Detta ska alltså inte vara någon högre temp därinne, men det bör i alla fall vara som minst 5-6 grader i detta lilla förråd då jag kommer ha lite prylar som är känsliga för kyla där inne.

Vad kan ni rekommendera för billiga värmekällor att ha i ett sånt här utrymme? Vad skulle ett vanligt el-element dra per månad tror ni?

Är novis på dessa bitar så all hjälp tas emot tacksamt :)
 
Med så liten yta och låg temperatur är det nog svårt att motivera något annat än direktel. Driftkostnaden borde hamna på några hundralappar per år, så återbetalningstiden för t.ex. en luft/luft-värmepump skulle bli väldigt lång samtidigt som många av dem inte går att ställa på så låg temperatur eftersom de kan få problem med avfrostningen (innedelen kan frysa ihop när den försöker avfrosta utedelen och sedan är den fast i en ond cirkel). Driftsäkerheten och den låga investeringskostnaden för direktel borde tala för detta alternativ.
 
Redigerat:
Jag har ett sådant förråd på 10 kvm, och jag har bara ett litet löst elelement. Med dagens vinterklimat i södra Sverige är det inte så många veckor per år som man måste ha det igång över huvud taget. Jag tillåter att det kryper ner mot 3 grader, och det håller sig där ganska enkelt. Vi har en frysbox där som alstar lite värme, och jag är där ibland och grejar, eftersom det är min verkstad. Det hjälper till att värma upp också.

I höst har jag bara haft elementet igång två dagar hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.