1 180 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
värmekälla i nybyggt hus
Jag avser att bygga ett nytt hus uppe i Norrbotten. Välisolerat och med låg energiförbrukning. Jag uppskattar energiåtgången till 15000 kWh/år för värme och varmvatten och distributionen är via ingjuten golvvärme samt en kamin för lite . Vi är bara 2 vuxna som bor där, med undantag för storhelger då vi blir fler.
Jag är dock lite förvirrad kring vilket värmekälla jag skall använda mig av. Bergvärme, säger rörmokare-1, men jag tror inte att jag nånsin kommer att tjäna in installationskostnaden. Luft/vatten-värmepump säger rörmokare-2, men jag är tveksam till hur dessa kan producera energi under vinterhalvåret. Markvärme säger en tredje, men mini mark är inte lämlig för att gräva ned massor med slang. Frånluftsvärmepump kanske kan vara nåt men då kan jag ju inte ha FTX-ventilation som jag gärna vill ha, om jag förstått det rätt. Jag kanske bara skall skaffa en enkel el-panna...?
Hjälp mig i mina funderingar.
Jag är dock lite förvirrad kring vilket värmekälla jag skall använda mig av. Bergvärme, säger rörmokare-1, men jag tror inte att jag nånsin kommer att tjäna in installationskostnaden. Luft/vatten-värmepump säger rörmokare-2, men jag är tveksam till hur dessa kan producera energi under vinterhalvåret. Markvärme säger en tredje, men mini mark är inte lämlig för att gräva ned massor med slang. Frånluftsvärmepump kanske kan vara nåt men då kan jag ju inte ha FTX-ventilation som jag gärna vill ha, om jag förstått det rätt. Jag kanske bara skall skaffa en enkel el-panna...?
Hjälp mig i mina funderingar.
Var baserar du din 15000 kWh/år på? Eluppvärmning, värmepump, ftx? Om dit hus behöver 15000 kWh värme, behöver en bergvärmepump ca 4000 kWh i el per år? Skillnaden (11000 kWh) betyder en 10 000 till 20 000 kr lägre elräkning (beroende på elpriset). Så i tio år sparar du ca 150 000 kr på el. Då är man en bra bit på väg att tjäna in sinanläggning
Glöm inte att en betydande del av värmeenergin (ventilationsförlusterna) redan kan återvinnas i ett modernt FTX-aggregat. Besparingspotentialen med bergvärme blir då lite mindre men kan fortfarande visa sig vara lönsamt i norrländskt klimat trots hög isoleringsstandard. Årsvärmefaktorn kan snarare antas närmare 3 än 4 med bergvärme.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Det är väl vad många misstänker: Att med välisolerade hus och värmeåtervinning i ventilationen så faller "vinsten" med en bergvärmeinstallation.Josth skrev:Glöm inte att en betydande del av värmeenergin (ventilationsförlusterna) redan kan återvinnas i ett modernt FTX-aggregat. Besparingspotentialen med bergvärme blir då lite mindre men kan fortfarande visa sig vara lönsamt i norrländskt klimat trots hög isoleringsstandard. Årsvärmefaktorn kan snarare antas närmare 3 än 4 med bergvärme.
Är det någon som har riktiga, realistiska siffror som underlag för en investeringskalkyl?
Precis, KOW, vad jag också skulle vilja ha. En kalkyl som visar eventuella vinsterna med bergvärme, då jag är tveksam till om det blir en vinst in slutänden. Pumpar och kompressorer håller ju inte i alla evighet, de heller.
Liknande trådar
-
Läckage vid toan mot golv i nybyggt hus, varför?
Badrum -
Optimera nätverket i nybyggt hus
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur blir det på nybyggt hus med värdeår 2011
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Akvarium rum i nybyggt hus
Planlösningar -
Val av Värmekälla i nybyggt Lågenergi hus
Värme allmänt