Har köpt hus där det på gården finns ett gammalt brygghus. Det var tänkt att där skulle bli ett spa där ute men det är då inte min plan. Det är förberett med avlopp. Jag minns dock inte om där är vatten indraget men troligen om man gjort sig besväret med att sätta avlopp för toalett badrum och dusch. ( Har alltså inte tillgång till detta huset ännu)

Huset är på 45 KVM. Där halva är öppet upp i nock och halva har ett loft.

Fönstrens på gaveln är enkelglas medan de på framsidan är nya isolerglas.

Det är råa tegelväggar inuti. Jag ska ha min Syateljé där ute.

Det är ju ganska liten yta men vad skulle vara bäst som värmekälla?
Det måste vara torrt för att maskiner och material ska må bra.

På loftet ska det även finnas möjlighet till övernattning. Så toalett och dusch samt litet pentry kommer jag att sätta in. Och toa måste jag ju ha ändå eftersom jag tar emot mina kunder i min ateljé. Ett gammalt tegelbrygghus med sadeltak och gröna detaljer omgivet av en välskött gräsmatta på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett gammalt brygghus med dimensioner, innehållande förråd, toalett, bastu, dusch och ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad finns det för uppvärmningssystem i huvudbyggnaden? Om det är komplicerat att använda samma system kommer det gå bra med en luftvärmepump då jag gissar att huset ligger i södra Sverige, Skåne?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns det för uppvärmningssystem i huvudbyggnaden? Om det är komplicerat att använda samma system kommer det gå bra med en luftvärmepump då jag gissar att huset ligger i södra Sverige, Skåne?
Nästan rätt, i nivå med mellanskåne. Bostadshuset har jordvärmepump och även poolens separata värmepump går på jordvärmen.
Hmm att jag inte tänkte på det.... Det är kopplat med vattenburet system. Kan ju vara så att även det är förberett.... Det var så mycket att fokusera på att just min ateljé inte hade högsta prio. Det fanns ett separat bygge för det och just då räckte det som information. Det är ju nu såhär man börjat fundera på sådana saker som... Hmmm hur får man det varmt egentligen....
Vi ska dit och mäta lite diverse grejer om ett par veckor o samtidigt kolla på sånt här praktiskt.
 
Fråga säljaren om det enkelt går att koppla på värmesystemet, då kan ni sätta vattenradiatorer och få bästa och billigaste uppvärmningen :)
 
B
Billigast är nog luft luft vp.
men på det där fina tegelhuset så skulle en luft luft inte passa ihop rent estetiskt kan jag tycka.

Sammankoppling till husets värmesystem låter bra, men det kanske inte räcker till effektmässigt i förhållande till jordslingan eller effekten i kompressorn. Behöver utredas mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.