Har en lång värme kabel till vattnet under marken för att vattnet inte skulle frysa. Dock så är vattnet nedgrävt under frys punkt nu den största delen. En liten del är över mark närmast huset.
Min fråga är,kan man själv som vanlig svensson kan dra ut kabeln inifrån och hur vet man om man kan korta av den? Eller måste man köpa en kortare istället. Onödigt ha så lång kabel tänker jag,kanske drar mer el:/?? Men framför allt så har jag väldigt svårt att få kall vatten på vintern då det värms upp av värme kabeln.
Annan fråga är. Har kontakt/strömbrytare till den som gör att den skall slå ifrån vid läckage antar jag:/ Men blir det strömavbrott så stängs den av och sätts inte på av sig själv sen:/ Besvärligt när man har stuga och det händer ofta,lätt det hinner frysa då:( Vad för strömbrytare som är godkänd skall man då ha??
 
Ang. att kapa kabeln, så behöver man veta vad det är för kabeltyp.

Det finns i huvudsak 2 typer. En "seriresistiv" där värmen kommer ifrån en lång motståndståd som går från start till slut. Den har del egenskapen att den blir lagom varm (alltså ger så många W/meter som den är specificerad för). Dels begränsas strömmen av längden. Den ger ett visst motstånd per meter.

Sedan går det en vanlig eltråd som leder tillbaka strömmen från änden.

En sådan kabel får man inte kapa. För då blir ju motståndstråden kortare, därmed blir strömmen högre och effekten ökar kraftigt. Dessa tror jag är väldigt ovanliga som värmekabel för vattenledningar, vanligare som slinga för golvvärme. Men man kan inte vara säker innan man tittat på kabeln.

Den andra typen av kabel är "parallellresistiv. Här går det två vanliga eltrådar från start till slut. de ligger inbäddade i ett material som är dålig isolator. Så det läcker ström mellan de två trådarna. Det "dåliga" materialet fungerar då som värmeelement. Ju längre kabeln är desto mer ström läcker det totalt, men då är det ju också en längre kabel som skall bli varm. Dessa har även egenskapen att motsåndsämnet som är värmeelement är temperaturkänsligt, ju varmare det blir desto sämre leder det ström. Så strömmen (och därmed) värmen stryps delvis när det inte längre behövs värme för att undvika frysning. En sådan kabel kan kapas och återförseglas i änden.

Till den här typen av kabel finns det isolerings kit att köpa. Det är ett paket med krympslang med lim i . Man skalar kabeln enligt medföljande instruktioner och sätter på krympslang. Krympslang är en plastslang, med lim. Slangen krymper kraftigt om den värmes med en varmluftpistol. Så att den kramar om trådarna och smältlimmet tätar. Man lägger två eller tre lager med olika krympslangar på änden. Så blir det godkänd isolering och vattentäthet. Ex. på Hornbach kan man köpa värmekabeln som metervara och isolerings kit som tillbehör. Enda butiken som säljer det över disk som jag vet om.
 
  • Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ang. att kapa kabeln, så behöver man veta vad det är för kabeltyp.

Det finns i huvudsak 2 typer. En "seriresistiv" där värmen kommer ifrån en lång motståndståd som går från start till slut. Den har del egenskapen att den blir lagom varm (alltså ger så många W/meter som den är specificerad för). Dels begränsas strömmen av längden. Den ger ett visst motstånd per meter.

Sedan går det en vanlig eltråd som leder tillbaka strömmen från änden.

En sådan kabel får man inte kapa. För då blir ju motståndstråden kortare, därmed blir strömmen högre och effekten ökar kraftigt. Dessa tror jag är väldigt ovanliga som värmekabel för vattenledningar, vanligare som slinga för golvvärme. Men man kan inte vara säker innan man tittat på kabeln.

Den andra typen av kabel är "parallellresistiv. Här går det två vanliga eltrådar från start till slut. de ligger inbäddade i ett material som är dålig isolator. Så det läcker ström mellan de två trådarna. Det "dåliga" materialet fungerar då som värmeelement. Ju längre kabeln är desto mer ström läcker det totalt, men då är det ju också en längre kabel som skall bli varm. Dessa har även egenskapen att motsåndsämnet som är värmeelement är temperaturkänsligt, ju varmare det blir desto sämre leder det ström. Så strömmen (och därmed) värmen stryps delvis när det inte längre behövs värme för att undvika frysning. En sådan kabel kan kapas och återförseglas i änden.

Till den här typen av kabel finns det isolerings kit att köpa. Det är ett paket med krympslang med lim i . Man skalar kabeln enligt medföljande instruktioner och sätter på krympslang. Krympslang är en plastslang, med lim. Slangen krymper kraftigt om den värmes med en varmluftpistol. Så att den kramar om trådarna och smältlimmet tätar. Man lägger två eller tre lager med olika krympslangar på änden. Så blir det godkänd isolering och vattentäthet. Ex. på Hornbach kan man köpa värmekabeln som metervara och isolerings kit som tillbehör. Enda butiken som säljer det över disk som jag vet om.
Jag vill hävda att det finns tre typer av värmekablar, parallellresistiv. serieresistiv och självbegränsande.
parallellresistiv liknar serieresistiv men är uppdelad i 1 meters sektioner så varje meter är ett "element" och den kan man avsluta på varje meter. Det finns en tydlig "midja" där sektionen börjar/slutar. Samt självbegränsande som kan avslutas precis där man så önskar.
 
  • Gilla
Panor82 och 4 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ang. att kapa kabeln, så behöver man veta vad det är för kabeltyp.

Det finns i huvudsak 2 typer. En "seriresistiv" där värmen kommer ifrån en lång motståndståd som går från start till slut. Den har del egenskapen att den blir lagom varm (alltså ger så många W/meter som den är specificerad för). Dels begränsas strömmen av längden. Den ger ett visst motstånd per meter.

Sedan går det en vanlig eltråd som leder tillbaka strömmen från änden.

En sådan kabel får man inte kapa. För då blir ju motståndstråden kortare, därmed blir strömmen högre och effekten ökar kraftigt. Dessa tror jag är väldigt ovanliga som värmekabel för vattenledningar, vanligare som slinga för golvvärme. Men man kan inte vara säker innan man tittat på kabeln.

Den andra typen av kabel är "parallellresistiv. Här går det två vanliga eltrådar från start till slut. de ligger inbäddade i ett material som är dålig isolator. Så det läcker ström mellan de två trådarna. Det "dåliga" materialet fungerar då som värmeelement. Ju längre kabeln är desto mer ström läcker det totalt, men då är det ju också en längre kabel som skall bli varm. Dessa har även egenskapen att motsåndsämnet som är värmeelement är temperaturkänsligt, ju varmare det blir desto sämre leder det ström. Så strömmen (och därmed) värmen stryps delvis när det inte längre behövs värme för att undvika frysning. En sådan kabel kan kapas och återförseglas i änden.

Till den här typen av kabel finns det isolerings kit att köpa. Det är ett paket med krympslang med lim i . Man skalar kabeln enligt medföljande instruktioner och sätter på krympslang. Krympslang är en plastslang, med lim. Slangen krymper kraftigt om den värmes med en varmluftpistol. Så att den kramar om trådarna och smältlimmet tätar. Man lägger två eller tre lager med olika krympslangar på änden. Så blir det godkänd isolering och vattentäthet. Ex. på Hornbach kan man köpa värmekabeln som metervara och isolerings kit som tillbehör. Enda butiken som säljer det över disk som jag vet om.
Aha ok,men är det bara att dra ut kabeln själv då ? Den är ju hiskiligt lång:/ Och är det så lätt att bara stoppa in den sen? Blir ju ändå en bit att trycka igenom sen:/
 
E elmont skrev:
Jag vill hävda att det finns tre typer av värmekablar, parallellresistiv. serieresistiv och självbegränsande.
parallellresistiv liknar serieresistiv men är uppdelad i 1 meters sektioner så varje meter är ett "element" och den kan man avsluta på varje meter. Det finns en tydlig "midja" där sektionen börjar/slutar. Samt självbegränsande som kan avslutas precis där man så önskar.
Den kände jag inte till.
 
  • Gilla
Mariette B
  • Laddar…
M Mariette B skrev:
Aha ok,men är det bara att dra ut kabeln själv då ? Den är ju hiskiligt lång:/ Och är det så lätt att bara stoppa in den sen? Blir ju ändå en bit att trycka igenom sen:/
Har ingen egen erfarenhet. Jag tror inte att det brukar vara svårt att få in kabeln (att dra ut den lär vara enkelt).
 
  • Gilla
Mariette B
  • Laddar…
Beroende på hur lång bit du behöver. En ETL 10 kan tryckas 50 meter utan problem ( har tryck 75 meter ) om det behövs och då ska den vara kall. V-kabeln monteras med en s.k avslutnings och anslutningssats. Är det varmt, kan man lägga den i frysen över natt och då är den stel och bra för att trycka i slangen, bara det inte finns några metalkopplingar på 90 grader. För att få ekonomi i driften är det bra att ha en elktronisk termostat, där givaren sätts på grundaste stället. Lämpligt att lägga givarkabeln i en PEM-slang 16 mm. Givaren går att skarva upp till 100 meter.
PS den gamla kabelns dim kanske inte stämmer med den nya och då behövs en annan gummitätning i rörkopplingen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vet ni vilket fabrikat och typ på V-kabel som är där idag, som sägs så går det att kapa en del men inte andra. I bland står det med text på kabeln med jämna mellanrum eller i början på den ( el-anslutninsidan ) samt vilken färg som är på den, kan säga något.

EDIT samt tjockleken på den är bra att veta. Är det en skarv mellan kabeln och V-kabeln som har en svart gummiliknande på skarven eller är det kopplat till en dosa på väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.