Hej. Blå värmekablar, tre st kommer från dosa och går ner i tre vattenrör ( stall och två stugor). När man sticker i kontakten är kablarna varma även sommartid, bilden är från pumphuset (lite isolerat, ej uppvärmt).
Jag är nybörjare. Önskar tips på hur man minskar elåtgång. Om jag köper termostaten, var ska jag placera givaren?
Hjälper det att isolera med rörisolering, dum fråga men allt (kablar, pvc och mässingsdel)?

Har en "dyrare" kabel i stallet som skulle vara självreglerande men även den är ljummen alltid oavsett yttertemp. Den drar dock betydligt mindre el..
Tacksam för hjälp
 
  • Tre blå värmekablar kopplade till mässingsdelar och vattenrör i pumphuset. Instruktioner och varningar etiketterade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostat för värmekabel, FrostGuard-ECO från nVent RAYCHEM, visas på Clas Ohlsons webbplats med pris och recensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Bägge är nog självbegränsande och också självreglerande.

Ja de kommer alltid att vara lite varma när de är inkopplade men de reglerar sin uteffekt själv efter hela sin längd. Där värme behövs som mest värmer de också mest. Det är ett halvledarmaterial mellan trådarna som leder mer ström ju kallare det är.

Men det går absolut att montera en termostat för detta. De går ju annars inte att slå av helt.

Följ instruktionerna för denna. Givaren ska t ex inte ligga i direkt solljus och man brukar ställa in så den värmer vid några plusgrader. Det är ju viktigt att den verkligen är igång när det är frysrisk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Bägge är nog självbegränsande och också självreglerande.

Ja de kommer alltid att vara lite varma när de är inkopplade men de reglerar sin uteffekt själv efter hela sin längd. Där värme behövs som mest värmer de också mest. Det är ett halvledarmaterial mellan trådarna som leder mer ström ju kallare det är.

Men det går absolut att montera en termostat för detta. De går ju annars inte att slå av helt.

Följ instruktionerna för denna. Givaren ska t ex inte ligga i direkt solljus och man brukar ställa in så den värmer vid några plusgrader. Det är ju viktigt att den verkligen är igång när det är frysrisk.
Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.