Jag skall installera värmekabel i vårt inkommande färskvatten i fritidshuset.

Vattenledningen går ovan mark (isolerad) ca 4m under huset och sedan ca 30m nedgrävd bort till en "brunn" där avlämningspunkten är. I brunnen är det frostfritt så no worries där.

Det är väl egentligen de 4 första metrarna ovan mark som är problemet och där det brukar frysa. Vi har utanpåliggande värmekabel idag men det funkar dåligt.

Nu tänker jag som sagt att installera en värmekabel i röret istället. Jag funderar på att köpa en 25m värmekabel och se till att det är lugnt och tryggt nästan hela vägen fram till brunnen. Vill inte köpa 30m för jag är osäker på exakt längd på vattenledningen och det blir väl knas om den är för lång helt enkelt?

Jag hörde med en röris att de moderna värmkablarna är självreglerande utefter hela kabelns sträckning. Dvs att den bara eldar där det behövs. Stämmer det?

Jag har läst produktblad hela förmiddagen på olika modeller och hittar ingen information som tyder på det.

Läser jag t ex om Frostvakt 10 så står det att den är självreglerande men att de likväl rekommenderar att man har termostat. De skriver även att man alltid får en förhöjd vattentemperatur när den är ansluten.

Jag får inte det att gå ihop med att den är självreglerande. Då borde den väl stänga av, inte dra ström och inte höja min vattentemperatur om det inte finns behov att ha den aktiv.

Om de inte är självreglerande utefter hela ledningen kanske jag bara skall installera en kortare kabel, där det verkligen behövs för att helt enkelt spara lite ström. Jag kommer även att installera termostat, återanvänder den som jag har till den utanpåliggande kabeln.

Tar tacksamt emot information om det här från någon som har erfarenhet.

Det kommer att komma en uppföljningstråd angående termostatstyrningen sen. Nu vill jag främst ha hjälp med att välja kabel och få koll på hur de fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.