Dottern som är elektroingenjör har byggt en styrenhet för fläkt och värmare liknande Trygghetsvakten (byter luft när absolut luftfuktighet ute understiger källarens, tillför värme när kombinationen temp och relativt luftfuktighet medför risk för mögeltillväxt plus lite funktionalitet för frostskydd och uppvärmningsprioritering vid låga källartemperaturer).

Allt funkar fint, men i nuläget står en värmefläkt för värmekomponenten. Jag föreställer mig att Trygghetsvaktens lösning med värmekablar monterade nära trossbotten skulle vara mer energieffektivt och driftsäkrare utan rörliga delar.

Problemet är att lura ut vad för slags värmekabel Trygghetsvakten använder. Den finns i längderna 30 och 50 meter med 230V stickpropp monterad. Jag har genom tidigare inlägg här lurat ut att effekten bör vara 15 W/meter (maxeffekt 900 W på två 30-meterskablar). Det finns ju så många typer av värmekabel för olika användningsområden (frostskydd, markavisning, betonghärdning, terrarieuppvärming, golvvärme m.m.) att det är svårt att hitta rätt. Termostat bör den väl inte ha (åtminstone för så låga temperaturer som frostskydden), men av brandsäkerhetsskäl bör kanske inte bli varmare än 50-60 grader vid full effekt.

Några idéer eller någon som rentav har originalkabeln och vet mer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.