Någon som har testat att använda sig av värmekabel i hängrännor, har lite problem med överfulla hängrännor för tillfället.

Det jag har hittat är frostvakt som säljs av Claesohlsson och Jula men dom är bara på 10w/m vilket jag inte vet om det räcker, verkar som att man skall lägga dubbla slingor så på så vis så kommer man upp i 20w/m. Sedan hittade jag någon på blocket som sålde
28m 17W (478W) Självreglerande 1500kr/st vet dock inte alls om det är ok?

Tacksam för alla hjälp.

/B
 
vad är ditt syfte (vinst) ?

Om det är så kallt så att det frusit i dina hängrännor/stuprör så har väl även det på taket? Jag menar hur ska det på taket "smälta" för att kunna "rinna" ned i dina hängrännor/stuprör?
 
.....taket är svart nylagt och snönn smälter och och vatten rinner då ner i hängrännor och ränndalar och där fryser dom till is och på såvis så byggs det lååångsamt upp en massiv is upp i alla avrinnings delarna av taket och när det sedan börjar töa så hamnar det vatten på fel ställen.

Att det är is på själva takpannorna är inget problem men jag vill ha det fritt i ränndalar och hängrännor.

/B
 
Inte vad du ville ha svar på, MEN.. om snön smälter när det är så kallt som det är för tilfället så måste du ha riktigt dålig isolering. Kanske läge att åtgärda den istället?
 
...hade jag samma svar som ovan dvs du måste ha ett enormt dåligt isolerat. Känns märkligt att du får oavsett nylagt svart tak en övergång till vätseform som sedan fryser igen vid mötet med ränndal/stuprör.

Men vill inte bråka med dig (och vi svarar inte direkt på din fråga) men ska du bekosta 0.5kW per h dvs 12kW/dygn = 12:- ca 350:- per månad för att värma upp hängrännor/stuprör? :blushing:
 
Håller med de andra. Förmodligen inte så bra isolerat tak. Du vinner inte mycket på värmeslingorna i rännor å rör då smältvattnet ofta fryser redan på simsen (Den del av taket som sticker utanför fasad)
 
För några tiotals år sedan kom man på idén att ha stuprören inom huskroppen, just för att slippa frusna rör. Kanske vore något...? :)
 
Tanken är god men finns en anledning att det inte görs längre. Du har ingen chans att kolla skicket på rören då. Och förr eller senare kan dom ge sig. T.ex kan isen växa ner i röret. Och avvattningen i mark kan frysa eller sättas igen av löv osv, så d blir stopp och då har du plötsligt ett rör i fasaden fullt av vatten. Finns säkert nån lösning på allt det här, men e nog oftast inte värt besväret tyvärr.
 
Om vi nu koncentrerar oss på frågeställningen dvs är det möjligt att en värmekabel klar av att värma upp och smälta isen i mina hängränor och ränndalar.....faktiska erfarenheter är det som efterfrågas dvs märke och watt samt vilka temperaturer som klaras av.

Bara för att ändå komentera taket endel: Så här är läget det det ligger 40-50cm snö på taket och jag antar att detta isolerar ganska bra och att det därför medger den understa snön (den närmst taket) att smälta och sedab rinna under snönn utmed taket och sedan så fryser det av någon när det går över kanter på det brutna taket till taket med en hög fallvinkel där snönn har ramlat så fryser det igen..

/B
 
Tocke skrev:
...hade jag samma svar som ovan dvs du måste ha ett enormt dåligt isolerat. Känns märkligt att du får oavsett nylagt svart tak en övergång till vätseform som sedan fryser igen vid mötet med ränndal/stuprör.

Men vill inte bråka med dig (och vi svarar inte direkt på din fråga) men ska du bekosta 0.5kW per h dvs 12kW/dygn = 12:- ca 350:- per månad för att värma upp hängrännor/stuprör? :blushing:
Helt klart värt de pengarna istället för att ev putsa och måla om fasaden (som i mitt fall :() Men först och främst ska man ju se över isoleringen.
 
@Gustav: Kan inte vara kul att behöva renovera fasaden på grund av detta är inte på något sätt i detta läget själv.

Jag betalar gärna 350:- /månad för att få bort isen men jag betalar inte 3-4000 för en kabel som det sedan visar sig inte räcker till för att smälta bort isen. Tanken var desutom inte att kabeln skulle vara konstant ansluten utan den skall anändas för att i dagsläget få bort isen och sedan anslutas vid behov.

Jag vill ha svar på frågan av någon som verkligen vet och har praktiska erfarenhet av att använda en värmekabel.

Vill ni diskutera hur dåligt isolerat mitt tak är så starta en annant tråd för detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Det jag kan säga av erfarenhet är att de slingor jag stött på i rör på jobbet (Plåtslagare) har det bara smält någon enstaka centimeter runt om kabeln. Sen vet jag inte om dom varit på för låga watt osv. Skulle tro att folk sätter på dem för sent av snålhet med. Har man dom igång innan den värsta kylan kommer så kanske slingan har bättre effekt. Ev kan värma upp röret i sig en aning.
 
Det är ju vanligt med sådana värmekablar på kontor och flerfamiljshus.

Jag har problem på våren då solen smälter snön på taket, men vattnet fryser i stupröret (där det är skugga). Har köpt en kabel på CO som jag tänkte lägga i innan det börjar töa. Jag har iof även problem med att det fryser i markröret då det är käle, så kabeln skall räcka för stuprör + markrör, ca 10m.

Markröret har jag dragit själv och var tvungen att dra det grunt då jag vill använda vattnet för bevattning.
 
Tack för svaren Larsa, medela mig gärna hur det funkade när du har testat CO kabeln, var uppmärksammad på att det verkar som om endel av dessa kablar skall läggas i dubbla slingor så du köper rätt längd direkt .
 
A
Vi har ett hus på jobbet där vi haft stora problem med is och natulrigtvis beror det på problem med isoleringen, men trots diverse arbeten för att förbättra den (bland annat lagt på 40 cm lösull) så har problemen inte försvunnit inte heller har man med värmekameror och annat kunnat svara på var problemet ligger, så jag köpte en 30m lång värmekabel på jula, som löser symtomen på problemen, inga istappar, ingen isbildning.

10W/m verkar definitivt klara jobbet, kanske är det för mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.