Nu behöver jag hjälp. Har läst i alla forum och trådar men kommer ingen vart. Har för 2 veckor sedan flyttat in i ett enplan trivselhus med hög takhöjd. 140kvm. IVT 490,vattenburen golvvärme i hela huset smat extra vvb på 300liter (fråga inte varför?). Huset är byggt 2005 och förbrukningen har legat på ca 19-20 T kWh vilket känns rimligt ....senaste ägaren bodde bara ett år och då var förbrukningen 25T kWh vilket känns högt tycker jag. Det var ju ca 100grader i huset när vi flyttade in så jag började med att kolla värmekurvan. Den var inställd på läge 7 och finjusteringen på 0. Kändes högt så jag kollade i manualen och med ivt som tycker man ska ligga på ca 3. Sagt och gjort. Jag ändrade till 3 och tempen inne sjönk till ca. 20 grader......känns rimligt då jag kan justera upp eller ner med finjusteringe. Problemet jag får är att det sitter termostat i alla rum för golvslingan dock ej i båda badrum där det nu är kallt på golvet....Hittade injusteringsprottokollet från bygget och där ligger ju badrummen i huvudslingan och de ska ligga på ca3 grader över övriga rum. Min förvåning är att framledningstempen vid injusteringen var 46grader. Nu ligger framledningen på ca 30 grader. Ska jag behöva höja upp IVT:n till läge 7 och ha hett i hela huset igen samt hög förbrukning? Känns inte som att jag vill börja pilla på injusteringen av golvvärmen?!. Alla termostat är förövrig på mittenläget, vilken temp nu det innebär....Braskamin finns och visst kommer jag att köra i den för att få extravärme men jag vill ju ha varmt på badrumsgolvet för det!
 
Krilleman
Min enkla fråga är varför du behåller en IVT 490? Värmepumpsdelen på den är på 2kW och sen toppar den med el..................

Att gämnföra är en vanlig byggfläkt med stickpropp, så mycket värmepup har du sen är resten el!
 
Ja den satt ju liksom där när vi flyttade in för 2 veckor sen ......har inte hunnit kolla på alternativ .......det får bli på sikt eller nästa år..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.