Vi har köpt en sommarstuga där ombyggnad/renovering inte var avslutat. Bl.a. har man gjutit in ett värmegolv. Värmegolvet är av okänt märke och nu hänger det ut ca 2 m givarkabel och kalledning från apparatdosan.
Dessa får ju inte plats i dosan så nu undrar jag om jag kan kapa dessa till önskad längd utan att funktionen går förlorad?
Golvet är inte kontrollmätt vad jag vet. Ytan är ca 4 kvm.
Om man antar att det är 30 m som använts så skall som ett exempel T2 Blue (Thorin-Thorin) ge 173 ohm.
Kan man anta att värdet är ungefär lika för andra fabrikat? Om det är kortslutning, vilket värde kan förvänta sig då?
 
Jag har precis gjort samma jobb på mitt land. Kommer inte ihåg vad motståndet skall vara. Jag kapade både
givar ledningen och de övriga två ledarna och jorden.

Det är lite bökigt att koppla in , det är trångt bakom termostaten. För att koppla in givaren fick jag leta upp en mini skruvmejsel för givaren var ansluten till verkliga
miniskruvar. Lycka till!! För övrigt så stod det i min instruktion att man sedan inte skulle chocka plattan med värme utan under en 14 dagars period succesivt höja värmen i golvet , så börja snålt!
 
Är det kortis blir det lägre än det definierade motståndet lite beroende på hur långt det är till kortslutningstället. Är det kortis i kallskarven vilket är det vanliga så får du typ 1 ohm i motstånd.
 
Glöm inte att den skall sitta på en jordfelsbrytare.
 
Behövs en separat jordfelsbrytare för värmegolvet eller räcker det med en gemensam?
 
Det räcker med en gemensam. :)
 
Förstår inte denna hysteri med kontrollmätning av golvet. Hur ska kortslutning kunna uppstå när man gjuter golvet. Ok, om man spikar i värmekabeln kan kortslutning uppstå En enkel multimätare från tex Biltema duger bra för att se om kortslutning föreligger. Skulle personligen inte anlita en elektriker för att kontrollmäta ett värmegolv. Tror att alla normalbegåvade pesroner klarar att avläsa en ohmmätare.
 
EN ohmmätare duger INTE för isolationskontroll. Dom fall jag varit med om där det varit/blivit fel på slingan har inte visat sig genom vanlig ohm mätning. Kopplar man däremot på meggern så ger den utslag direkt.

Det är inte bra när folk utan kunskap skriver saker i denna kategori. Kort sagt ge fan i o ge folk råd som överstiger eran kunskap.

 
norren skrev:
Förstår inte denna hysteri med kontrollmätning av golvet. Hur ska kortslutning kunna uppstå när man gjuter golvet. Ok, om man spikar i värmekabeln kan kortslutning uppstå En enkel multimätare från tex Biltema duger bra för att se om kortslutning föreligger. Skulle personligen inte anlita en elektriker för att kontrollmäta ett värmegolv. Tror att alla normalbegåvade pesroner klarar att avläsa en ohmmätare.
Kortslutning kan mycket väl uppstå om golvgjutarna är vårdslösa och går och trampar på värmekabeln.
Mäter du enbart med en ohm-meter är du inte alls säker på att hitta alla fel.
En ohm-meter mäter motsåndet med högst ett par volts spänning.
När man släpper på nätspänning så kan du få överslag trots att du har ohm-mätt och inte hittat något fel.
Det blir ett helt annat isolationsavstånd vid högre spänningar, dvs avståndet då luften stötjoniseras beror på spänningen och det är sådana fel man vill hitta.
Det är därför man måste isolationsprova med minst 500VDC
 
Hej

Jag har ett problem som jag vill studsa runt lite innan jag går till elektriker. För att göra en kort saga lång så köpte jag en lya med värmegolv i kök och hall, när jag nu efter en månad i lägenheten skall sätta på värmegolvet så finns ingen termostat. Det sitter bara ett doslock över eldosan där termostaten satt då jag besiktade/tittade på lägenheten.

Förre ägaren påstår att han pajjat den lite oturligt... men jag misstänker att han försöker dölja något då jag nyss mätte motståndet i värmekabeln och värdet upgår endast till 14 Ohm.

Har kollat specifikationer för en rad olika värmegolv och inget har så lågt motstånd i sin specifikation.

Vad tror du/ni som har lite erfarenhet av detta.... jag är sjukt sugen på att ta termostaten från badrummet och sätta i köket för att testa. Dock befarar jag att det låga motståndet gör att strömmen rusar och säkring går... samt att jag inte bör böka för mycket i detta då jag inte vill betala ett trasigt värmegolv bara för att jag var tvungen att testa lite innan eletriker ställde slutlig diagnos och jag stämmer förre ägaren för kontraktsbrott.

Ja, som sagt, vad tror ni?

Ha det gött

//Magnus
 
Med stor säkerhet har du rätt i dina misstankar, motståndet är lågt och du har nog någon skada på värmekabeln. Förra ägaren har väl kört sönder termostaten pga skadan och sen bara kopplat ur den.
 
Hmm, tack för stödet för teorin. Nu får jag byta forum tror jag, ska hitta ett som inriktar sig mot juridik. hehe

Ska grotta lite till i detta, tror att det kan bli lite otrevligt mig och säljaren emellan, men jag briefar om hur det läget ligget snart igen.

Tack
 
En isolationsprovning skulle visa hur det ligger till. Men motståndet säger ju också sitt, om det stämmer.
 
Beror på hur stor golvyta du har som slingan ligger på.
Har du stor golvyta så blir givetvis effekten stor. Över en viss gräns så ska man ha en "storlek större" på termostaten. I praktiken en termostat som pallar att bryta och sluta större laster än en vanlig.
Ta dit en elektriker för att isolationsprova värmekabeln och beräkna effekten.

Mät golvytan där slingan ligger. Sedan har du ohms lag: Ström = Spänning/Resistans
I ditt fal: 230V/14Ohm=~16.4A. Detta ger en effekt på ~3.8kW.
Tumregel: MAX 120W/m^2 på brännbart material, max 160W/,^2 på betong.

Men som föregående talare skrev; Det känns åt helvete för högt med tanke på resistansen, så kabeln är antagligen kass. Enda sättet att få reda på det är att göra en isolationsprovning.
 
Lånar tråden lite.

En privatperson ringde för några dagar sedan och undrade vad de skulle kosta att koppla in en golvvärme som han hade lagt. Jag förklarade att vi inte får, eller vill för den delen, koppla in golvvärme som någon annan lagt. Vi började snacka lite och de kom fram att han hade köpt denna: http://www.myson.se/varme/07_golvv.htm

Det följde med noggranna instruktioner om hur man la ut golvvärmen, följde t.om med en mätare för att mäta den (en vanlig ohmmeter).

Han sa att i den medföljande instruktions-DVDn så sas de att "Nu är det dax att ringa elektrikern" när man var vid momentet att koppla in strömmen...

Lite märkligt va? Har Myson möjligen någon speciell värmekabel som lekmän får montera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.