Hej på er,
ska nu påbörja renovering av badrum och undrar om befintligt värmegolv. Kan man behålla det befintliga efter man tagit bort plastmatta? Eller är det bäst att ta bort allt och börja om från början? Ska i princip ha det som det är idag (inte flytta avlopp el. vatten)!
 
I princip så bör det ju gå att få bort mattan utan att skada vämeslingorna om de är "nedgjutna" i flytspackel. Men undr plastmatta skulle det kunna vara värmefolie också, och den ligger i så fall direkt under mattan. Den kan du knappast räkna med att återanvända.

Om du skall återanvända slingorna så tycker jag att du skall se till att få dom kontrollerade, isolationsmätning och även resistans så dom inte blivit skadade eller är på väg att bli utbrända. Och även kontrollera så att de uppfyller moderna normer med jordfelsbrytare.

Sedan, om vi antar att du skall lägga klinkers, så måste du ju också kontrollera om golvet är tillräckligt styvt. Du skall ha tätare mellan bjälkarna under ett klinkersgolv, alternativt styva upp plattan med mera golvgips, eller mer flytspackel. Detta har inget med golvvärmen att göra, men det kan ju innebära att du måste riva upp alltihop ändå, eller får ett väl tjockt laget över slingorna.
 
Gissar att du har rätt, de e då fan att inget är lätt! >:( Eftersom jag ska ha klinker har jag nog inget val än att lägga på mer golvgips! Tackar!
 
Om du har inspacklade slingor så KAN det räcka som förstyvning, även om cc avståndet är 60. Du skulle ju ev kunna ta ett provhål i något hörn där man kan hoppas att det inte ligger någon slinga, och mäta tjockleken på spacklet. men som sagt är det värmefolie så lär du inte kunna rädda den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.