Jag har tjugo år gammalt vattenburen golvvärme i betongplattan och nu har det plötsligt blivit kallt. Det hjälper inte om jag försöker höja. Tittar man på rören, så är alla kalla. Möjligen ngt ljumma. Det enda som är varmt är cirkulationspumpen (1) och ställdonen (2). Alla rör och ledningar är kalla. Golven är ju givetvis svinkalla. Visserligen är det just nu runt 9 grader ute, men ändå.
Det här är ju ett system som man aldrig rör. En gg har jag bytt pumpen. Tror aldrig jag luftat. Möjligen om servicetekniker har gjort det.

Vad tror ni kan vara fel?
 
  • Värmesystem med cirkulationspump och ställdon markerade, kalla rör synliga i en väggmonterad installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är det så här milt ute att framledningstemperaturen blir mycket låg går den knappast att känna längre, särskilt om man har golvvärme. Kan det inte bara vara det? Annars något smutsfilter på VB-sidan som behöver rensas? Lufta värmesystemet behöver man göra någon enstaka gång varje eller vartannat år. Kanske sitter där automatluftare i högerkanten på bilden?
 
netwolf netwolf skrev:
Jag har tjugo år gammalt vattenburen golvvärme i betongplattan och nu har det plötsligt blivit kallt. Det hjälper inte om jag försöker höja. Tittar man på rören, så är alla kalla. Möjligen ngt ljumma. Det enda som är varmt är cirkulationspumpen (1) och ställdonen (2). Alla rör och ledningar är kalla. Golven är ju givetvis svinkalla. Visserligen är det just nu runt 9 grader ute, men ändå.
Det här är ju ett system som man aldrig rör. En gg har jag bytt pumpen. Tror aldrig jag luftat. Möjligen om servicetekniker har gjort det.

Vad tror ni kan vara fel?
Är båda rören nere till vänster varma. Har du vridit upp termostaten eller öppnat och tittat på piggen, den ska vara ute vid fullt flöde. Vad gör termostaten uppe till vänster, startar/stoppar pumen. Den ska gå konstant, vrid upp den till max.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.