Hej!

Har en liten hall på ca 4m2 som jag skulle vilja lägga värmegolv på innan jag ska sätta fart med platsbyggda garderober. Se bild.


Huset är från 2007 och befintligt klinkers ska väck tillsammans med en del av parketten då hallen ska förlängas. Vi kommer därefter lägga nytt klinkers och golvsockel.

Jag tänker att det inte kommer behöva flytspacklas utan att man kör på med värmematta och sen klinker direkt på. Elinstallation görs sedan av behörig tekniker.

Har letat runt men hittar ingen som beskriver något liknande och behöver nu inspiration samt vilka om/men ni kan tänkas ha? Tar tacksamt emot lite tips och råd!

tack!
 
  • Liten hall med klinkergolv och tröskel till parkett, skor vid väggen, shoppingkassar och radiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Vad har du för grund?

Edit: Anledningen till att jag frågar är att jag ser att du har en vattenburen radiator, den kan man koppla bort och sätta på en shunt så du får vattenburen golvvärme. Men det kan bli knepigt om du har gjuten platta och inte vill att det bygger för mycket
 
Redigerat:
S Screew skrev:
Vad har du för grund?

Edit: Anledningen till att jag frågar är att jag ser att du har en vattenburen radiator, den kan man koppla bort och sätta på en shunt så du får vattenburen golvvärme. Men det kan bli knepigt om du har gjuten platta och inte vill att det bygger för mycket
Jag har gjuten platta och tror det kommer bygga på för mycket med vattenburen värme, men det är så klart i tankarna…
 
S
Då är det väl kabel/matta och flytspackel på för att få ett stadigt underlag för klinkers. Där får du nog kolla vad tillverkaren säger. Men det kommer garanterat att bygga mer än nuvarande.
 
S
Kan du och inte är rädd för att skita ner dig och huset lite så kan man ju fräsa spår och bila lite för att försänka rör i den befintliga plattan. Man får akta armering bara, vilket är lättare sagt än gjort.

Glömde fråga, du har väl en isolerad platta?
 
Med 8mm golvvärmeslang så bygger ju inte det något mycket mer än elgolvvärme. Jag kan ju allmänt tycka att har man vattenburet system så ska man använda det. Sen så kan man ha elementet kvar så man kan torka ett par hanskar om dom är blöt
 
V Vector skrev:
Med 8mm golvvärmeslang så bygger ju inte det något mycket mer än elgolvvärme. Jag kan ju allmänt tycka att har man vattenburet system så ska man använda det. Sen så kan man ha elementet kvar så man kan torka ett par hanskar om dom är blöt
Jag är osäker på det du skriver, min känsla är att det skulle bygga på mer och då blir det svårt med övergången från hall till köket.
 
S Screew skrev:
Kan du och inte är rädd för att skita ner dig och huset lite så kan man ju fräsa spår och bila lite för att försänka rör i den befintliga plattan. Man får akta armering bara, vilket är lättare sagt än gjort.

Glömde fråga, du har väl en isolerad platta?
Isolerad platta, däremot att bila är inte ett alternativ. Det blir för stort projekt. Enligt denna instruktionsfilm går det att också att köra klinkers direkt på mattan. Att köra flytspackel innan ser jag därför inte hur det är nödvändigt…

 
S
Flingan2 Flingan2 skrev:
Isolerad platta, däremot att bila är inte ett alternativ. Det blir för stort projekt. Enligt denna instruktionsfilm går det att också att köra klinkers direkt på mattan. Att köra flytspackel innan ser jag därför inte hur det är nödvändigt…

[media]
Accepterar tillverkaren att man gör så, så tycker jag att du kör på det sättet. Men dubbelkolla att det verkligen är så och ifall du måste göra något med underlaget innan. Det jag menar är att det bör stå i monteringsanvisningen eller om du frågar tillverkaren direkt. Tex minsta fixtjocklek kan jag tänka mig är viktigt. Det är tråkigt om fogarna börjar spricka för att man gjort fel
 
  • Gilla
stefan.jakobsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.