Hej
Vi ska renovera vår tvättstuga på ca 16,5 kvm. Min fru vill att vi ska lägga in el-värmegolv i hela tvättstugan då det nu är rätt kallt golv med plastmatta på betongplatta.

Jag är dock rädd för att det kommer att rusa iväg i pris, dels material och installation, men framförallt i elkostnad. Jag funderar på om det inte är mer ekonomiskt med ett element. Det kommer dock inte värma golvet tillräckligt men så mycket hänger man ju inte i tvättstugan (vill understryka att det är jag som är där mest ;).

Självklart föredrar jag värmegolv också, men inte om det är betydligt mycket dyrare.

Någon som har koll på om det är en stor prisskillnad (hur stor)?
 
För någon ska kunna ge ett bra svar behövs mer info.

Vad har ni för värmekälla i huset idag och vad kostar den i drift?
Är betongplattan isolerad under?
Är det en källare?
Torkar ni tvätt i tvättstugan?
Finns torktumlare och vilken typ isåfall?
Fuktproblem? Man brukar normalt inte vilja ha plastmatta på betong i en källare iallafall.
 
Huset är eluppvärmt, är osäker på vad den kostar, skulle gissa runt 20 per år.
Vet inte om betongplattan är isolerad, det är ett kedjehus från -80 (om det kan ge nåt svar)
Det är inte en källare.
Vi hängtorkar inte tvätt i tvättstugan.
Det finns torktumlare och vi kommer skaffa torkskåp. Vet inte vilken typ, det är en Miele.
Det finns inga fuktproblem.
 
Ingen aning om kostnader men om du ska lägga in elvärme i golvet så bör du nog isolera, typ med EPS-cement. Och det är också en kostnad.
 
Kedjehus är bra, då kan du fråga grannarna om det är isolerat eller inte. Någon borde ha koll på konstruktionen. Men är det byggt på 80-talet så skulle jag gissa (med betoning på gissa) att det ligger cellplast under betongen. Och isåfall så sparar du troligen energi på el-golvvärme jämfört med el-radiator. Energibesparingen beror på att man upplever rummet som varmare om golvet är varmt, och då kan man sänka rumstemperaturen.

Om ni överväger att byta från direktel så kanske det kan vara en bra idé att lägga in vattenburen golvvärme och sätta in en elpanna. Till en början så sparar ni såklart inga pengar på det, men då kan ni installera vattenburen värme i fler rum när det passar er och sedan byta ut värmekällan vid något lämpligt tillfälle. Kanske om kommunen kommer med en fjärrvärme-drive eller liknande? Eller om ni ska byta ut braskaminen - då mot en vattenmantlad? Själva elpannan kostar inte mycket pengar idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.