Hej!
Har skaffat en bestway stålramspool, 3,66x1m, knappt 10kbm. Kompletterade med sandfilterpump istället för den lilla patronpumpen som levererades med, skimmer och en liten värmepump på drygt 3KW.

Det här blir alltså någon variant av ”extra allt” till en budgetpool.

Funderade på att sätta pump + filter några meter från poolen och gräva (nåja, trycka ner en spade och plöja ner slangen...) ner en 32mm PEM mellan pool och pump.

tappar jag mycket i värmeeffekt av att ha den nergrävd 5-6m?
Tappar jag mycket i flöde av att gå ner till 32 mm PEM jämfört med de 32 mm poolslangar som levereras med?
 
B
F fredrik.johansson skrev:
Hej!
Har skaffat en bestway stålramspool, 3,66x1m, knappt 10kbm. Kompletterade med sandfilterpump istället för den lilla patronpumpen som levererades med, skimmer och en liten värmepump på drygt 3KW.

Det här blir alltså någon variant av ”extra allt” till en budgetpool.

Funderade på att sätta pump + filter några meter från poolen och gräva (nåja, trycka ner en spade och plöja ner slangen...) ner en 32mm PEM mellan pool och pump.

tappar jag mycket i värmeeffekt av att ha den nergrävd 5-6m?
Tappar jag mycket i flöde av att gå ner till 32 mm PEM jämfört med de 32 mm poolslangar som levereras med?
det är nog försumbar förlust med tanke på att poolen inte är isolerad...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nej, det stämmer ju förstås... har skaffat bubbelfolie+överdrag så jag hoppas kunna minimera förlusterna den vägen åtminstone.

Den här poolen blev en paniklösning, inte en sommar till utan någon form av plaskmöjlighet!

har tryckfallet över den tunnare slangen någon betydelse? Pumpen är specad till ca 2kbm/timme.
 
B
F fredrik.johansson skrev:
Nej, det stämmer ju förstås... har skaffat bubbelfolie+överdrag så jag hoppas kunna minimera förlusterna den vägen åtminstone.

Den här poolen blev en paniklösning, inte en sommar till utan någon form av plaskmöjlighet!

har tryckfallet över den tunnare slangen någon betydelse? Pumpen är specad till ca 2kbm/timme.
Är det en riktig poolpump är nog 32 lite lite...
 
  • Gilla
Rolf Wetterholm
  • Laddar…
Vad är det för värmepump du införskaffat ? Vi har en liknande bestway modell mindre på knappt 5 kbm.
 
F fredrik.johansson skrev:
Den här modellen är det: [länk]

Inte provkört ännu, så jag vet inget mer om den. Vi får väl se hur den funkar...
Ok, tack! Ska kika på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.