Finns det något smart sätt att enkelt flytta värme direkt från kamin till ett annat rum? Jag har ett gammalt hus där ovanvåningen är lite svår att värma upp utan att brassa på med elradiatorerna. Jag kommer att byta husets befintliga kamin på nedervåningen mot något modernare, och letar då efter ett alternativ att på något sätt leda värme från kaminen och rakt upp på ovanvåningen, genom någon sorts genomföring i mellanbjälklaget.

Enklast vore ju att sätta en enkel värmeflyttande fläkt i taket rakt ovanför kaminen, men jag tror inte att effekten blir särskilt imponerande.

Någon som har nåt tips?
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Det ska gå att flytta värme med ett fläktsystem. Här är en artikel om en kille som har skaffat ett sådant: [länk]
Tack, den har jag sett, men jag saknar detaljer kring hur själva värmeförflyttningen görs (någon annan kanske fattar vad jag missar?). Jag tänker att det borde finnas kaminer med utblås eller vad det kan kallas, som kan anslutas till någon sorts kanal (typ spiro) för att på så sätt leda ut värme direkt från kaminen till ett annat rum.

Om man tittar på t ex en gammal öppen spis med kassett så har de ofta ett passivt utblås på något sätt (se bifogad bild). Något sådant, med fläkt, borde ju finnas där det går att leda värmen via t ex spirorör till ett annat rum.
 
  • Brinnande ved i en öppen spiskassett, med ett passivt utblås ovanför och eldstadsredskap vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.