Hej!
Jag tänkte montera kanalfläkt bakom röret till kamin, som sprider värme till övervåning. Kommer det att funka? Har någon testat den lösningen? Kommer inte att påverka tilluftflöde mtp att den ligger nära tilluftventil?

Tack på förhand
 
  • Interiör av hem med vedspis och skorsten, trätrappa och dekorativa föremål på spishällen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild av en trappa med träledstänger och geometrisk tapet på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska alltså bara blåsa luften genom väggen?

För att flytta luft så måste det utsugna luften ersättas med annan luft.

Det är enklare att flytta sval luft från svala rum till varma rum, då blir det automatiskt förflyttning av varm luft mot svala rum.
 
Ja, frågan är om det blir så mycket värmeförflyttning till övervåningen egentligen, den varma luftströmmen från din fläkt kanske mest svalnar i trapphuset och vänder nedåt igen? Det blir varmt i trapphuset men kanske inte så mycket där uppe? Jag tror som tidigare svarare att du gör klokt i att skapa ett forcerat flöde av sval luft från övervåning till nedervåning för att på så sätt få varmare luft att vilja strömma uppåt i trapphuset. Detta forcerade flöde behöver då gå en nämnvärd bit från trapphuset, helst i andra änden av respektive våning. Läs gärna mitt inlägg "Alternativ till FX eller FTX i gammalt hus" jag skrev för en vecka sen. Möjligt att du behöver kombinera med en fläkt genom innerväggen från kaminröret också (eller bara ett stort öppet hål) för att få varmast möjliga luft att strömma dit upp men i första hand behöver du nog skapa en forcerad cirkulation mellan våningarna.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.