Funderar på om det finns någon värmeförflyttande fläktsystem som gör att jag kan förflytta värmen från källaren där jag har en luftvärmepump och till övreplan (förbi markplan) ???
Tänker mig någon rektangulär sådan.
Trappan är "sluten"
 
En sådan som mandus tipsade om kan jag rekommendera. Jag har en själv som pumpar värme från vardagsrummet genom taket upp till sovrum. Sitter strategiskt rätt placerad jämte en skållhet bergslagskamin. Ska skaffa två till, en ytterligare till takgenomföring till kontoret på ovanvåningen och i samband med ombyggnad av köket ska jag dra en lång kanal under golvet till andra sidan köket.

Sen klarar jag mig med kamineldning och behöver inte slå på elpatronen mer än när man reser bort.

Väl investerat på många sätt. Utan dessa fläktar blir det olidligt varmt i vardagsrummet när man eldar och nu kommer värmen spridas effektivt och billigt runt hela huset.
 
Tack för svar.
Har redan en liknande från vardagsrummet till köket (Myson).
Har ett gammalt hus byggt 1929 och tyvärr så är det lite svårare med placeringen för en takfläkt,och skulle den sitta i trappan så vill jag helst att den bygger mellan 5-10cm.
Kanske en datorfläkt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.