Jag har byggt till och har lagt till slingor i enrörsystem. Men jag har några frågor som någon kanske kan svara på... Jag har en Nibe 310 P Fighter.

1) Avfrostning... Det finns 3 lysdioder.... Kompressor, Avfrostning, Elpatron.
Kompressor håller väl uppe trycket, Elpatron värmer....Men inbland kopplas avfrostning in ?...Vad innebär det ?..... Denna lös aldrig innan jag kopplade in de nya slingorna?


2) Om man trycker in knappen Extra varmvatten..... Ger det extra varmvatten i kranvattnet då ?...eller ger det också extra varmvatten radiator slingorna ?


Har försökt läsa mig till dessa svar men hittar inget.


Tackar...
 
Avfrostning borde betyda avfrostning av kompressorn. Den blir ibland väldigt kall när den komprimerar mycket luft.

Extra varmvatten innebär hos de flesta tillverkare att man ned-prioriterar radiatorvatten och hög-prioriterar vamvatten-beredaren alt att radiatorvattnet är normalt men el-patronen jobbar hårdare för att värma mer vatten till tappkranarna.
 
Oj tack för svaret...Verkade inte vara många som visste något om detta.....

När skall den komprimera mycket luft och när skall den helst inte göra det ?

 
Stringfellow skrev:
Avfrostning borde betyda avfrostning av kompressorn. Den blir ibland väldigt kall när den komprimerar mycket luft.

Extra varmvatten innebär hos de flesta tillverkare att man ned-prioriterar radiatorvatten och hög-prioriterar vamvatten-beredaren alt att radiatorvattnet är normalt men el-patronen jobbar hårdare för att värma mer vatten till tappkranarna.
Nej det är batteriväxlaren i frånluften (Förångaren) som frostas av. Det går till så att kompressorn stannar tills frånluften frostat av batteriet.
Du kan läsa om avfrostning i dokumentationen som följer med värmepumpen.


/Patrik
 
Du kan ladda ner en bruksanvisning i .pdf-format på www.nibe.se !
 
Pasta skrev:
[quote author=Stringfellow link=1134901635/0#1 date=1135020560]Avfrostning borde betyda avfrostning av kompressorn. Den blir ibland väldigt kall när den komprimerar mycket luft.

Extra varmvatten innebär hos de flesta tillverkare att man ned-prioriterar radiatorvatten och hög-prioriterar vamvatten-beredaren alt att radiatorvattnet är normalt men el-patronen jobbar hårdare för att värma mer vatten till tappkranarna.
Nej det är batteriväxlaren i frånluften (Förångaren) som frostas av. Det går till så att kompressorn stannar tills frånluften frostat av batteriet.
Du kan läsa om avfrostning i dokumentationen som följer med värmepumpen.


/Patrik[/quote]


Rätt, så klart är det förångaren som frostas av... :-[
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.