I helgen kollade jag och maken vår elförbrukning då vi har jobbat oss ifrån direktverkande el och viss vedeldning i eldstäder till vattenburen jordvärme och givetvis eldning i kakelugnar och vedspis. Då har vi ändå halva övervåningen att göra klar med vattenburen värme och en hel del fönster att renovera klart samt att göra ny isolering i vindbjälklaget. Elförbrukningen har ändå sjunkit med 1/3 (11000 Kw) sett på hela 2013 och då hade vi fortfarande 1a halvåret direktverkande el på vissa rum. Sänkningen syntes på varje månad. Det skall bli spännande att göra en avstämning till sommaren, lite mer detaljerad. Då kan jag göra en tidsaxel över renoveringsåtgärderna. Detta befäster ännu mer att jag är skeptisk till att fönsterbyten skulle göra underverk på energiförbrukningen.
 
Huset finns i Dalarna? Hur stort är huset, hur är det isolerat (byggnadsvårdsmässigt)? Ska vi tolka att ni har haft 33 000 kWh ursprungligen och nu kommit ned till 22 000 kWh och kan förvänta er ännu mer sänkning då inte VP varit med på helårsbasis?

Vi har ett gammalt hus, som i viss mån också är "byggnadsvårdsrenoverat", dock inte petimeter. Huset är i dagsläget bara 1 plan (men planer finns för inredning av vinden). Utöver detta värmer vi våran bagarstuga ca 80 m2. Vi ligger på en förbrukning på VPn kring 8000 kWh per år, exkl hushållsel och jag måste säga att jag är mycket nöjd med det för två byggnader från mitten av 1800-talet, i Norrbotten och en uppvärmd yta kring 210 m2.
 
Södra Dalarna, Husby. Stora huset( 1728) är ca 220 m2 i boyta, två hela våningar, bagarstugan 90 m2 samt en ateljé i magasinet, ca 75 m2 med luft-luftpump som jag stänger ner de kallaste månaderna. Vi har succesivt renoverat oss in i stora huset. Så vi har haft två hus igång, helt eller delvis under tre vintrar. Vi förväntar oss att sänka ytterligare då isoleringen i vindbjälklaget i stort sett är obefintlig. Vi ska även göra klart innanfönster till stora salen, nu är den kallställd utom på storhelger eller fest. Vi har gjort om nästan hela bottenbjälklaget i stora huset. Vi har lagt nytt tak, Bytt fasad på två väggar och lagt på vindskydd under ny kilsågad panel. Vi har lagat lerkliningen där vi har kommit åt. Vi renoverar de gamla fönstren och tätar innerbågarna. Huset är vältimmrat. Vi har INTE tilläggsisolerat eller bytt fönster. Vi har brutit bort den täta cementfoten som var pågjuten på stengrunden. Bagarstugan är klenare timrad och är bara delvis lerklinad och det huset äter el. Dock har vi isolerat taket noggrant så det bildas inga istappar.
 
Redigerat:
  • Gilla
norrbottenstorpet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.