Bor i ett äldre hus med vattenburen värme som ursprungligen hade självcirkulation, dvs grova rör i ett enrörsystem.

Grundproblemet är att på nedervåningen sitter radiatorerna runt mitten på huset, och övervåningen på yttersidorna under fönstren. Detta leder till att det blir rejält mycket varmare på övervåningen.

Så frågan är, går det att på något hyfsat enkelt sätt flytta den varmare luften till nedervåningen?
 
  • Gilla
Jonas Lindgren
  • Laddar…
L lobbin skrev:
Bor i ett äldre hus med vattenburen värme som ursprungligen hade självcirkulation, dvs grova rör i ett enrörsystem.

Grundproblemet är att på nedervåningen sitter radiatorerna runt mitten på huset, och övervåningen på yttersidorna under fönstren. Detta leder till att det blir rejält mycket varmare på övervåningen.

Så frågan är, går det att på något hyfsat enkelt sätt flytta den varmare luften till nedervåningen?
Nej. Värme flyttas bäst med vattnets hjälp. Har du inte 1-rörs system längre?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej. Värme flyttas bäst med vattnets hjälp. Har du inte 1-rörs system längre?
Jo, samma rör, men med cirkulationspump nu för tiden.
 
Är undervåningen en källare som inte är tänkt att värmas upp lika mycket? Att flytta värme med luft när det bara skiljer enstaka grader är inte rätt metod. Om det inte går att trimma om flödet så att du får mer värme nere kanske du kan komplettera med några till element.
 
A Avemo skrev:
Är undervåningen en källare som inte är tänkt att värmas upp lika mycket? Att flytta värme med luft när det bara skiljer enstaka grader är inte rätt metod. Om det inte går att trimma om flödet så att du får mer värme nere kanske du kan komplettera med några till element.
Nej, det är entréplanet, med bl.a. kök och vardagsrum.

Att komplettera är så klart det bästa, och något vi planerar göra längre fram, men det är ju också en större kostnad inräknad.
 
Om huset är byggt för att det skall vara varmt både uppe och nere borde det vara möjligt att justera det så att det blir varmt nere också. Det finns väl reglage på elementen?

Problemet med att flytta värme med luft är att det krävs stora flöden och / eller höga temperaturdifferenser.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fast stryper jag flödet så borde det väl påverka båda våningarna? I och med att det bara är en slinga.

Skulle tippa på att det skiljer runt 3-5 grader mellan planen vid -5/-10.
 
Kanske läge att byta till ett 2-rörs system. Radiatorer och rör kan du dra/installera själv, köpa på blocket ex. vis. Frågan är om du behöver en ny värmepump :(
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
L lobbin skrev:
Fast stryper jag flödet så borde det väl påverka båda våningarna? I och med att det bara är en slinga.

Skulle tippa på att det skiljer runt 3-5 grader mellan planen vid -5/-10.
Jag skall inte utge mig för att ha full koll på alla varianter av värmesystem. Men att det skulle vara endast en slinga till hela huset har jag aldrig hört talas om. Spontant är jag även förvånad att höra om ettrörssystem tillsammans med självcirkulation. Men även om så är fallet så brukar det alltid finnas en möjlighet att reglera olika rum separat. Är det ettrörssystem så leds vattnet förbi elementen när man sänker vredet. Så jag tror fortfarande att lösningen på ditt problem är att sänka elementen uppe tills det är lika varmt uppe som nere. Därefter justera shuntautomatiken tills det är rätt temperatur.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
B
L lobbin skrev:
Fast stryper jag flödet så borde det väl påverka båda våningarna? I och med att det bara är en slinga.

Skulle tippa på att det skiljer runt 3-5 grader mellan planen vid -5/-10.
Ett ettrörssystem så bypassar man element i varma rum för att nästa element i slingan ska få högre temp, avge mer värme. Så borde borde kunna trimma in det så övervåning och undervåningen får jämnare temp.

Är elementen på nedervåningen rejält varma kalla vinterdagar? Hur stor skillnad mellan fram och retur är det vid värmekällan?

Om du tänker värma med värmepump så är det nog bättre att försöka bygga om till tvårörssystem. Ett rörsystem känns ganska förlegat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
För att flytta värme överhuvudtaget säg från luft till vatten till vatten osv krävs i stort sett en temperaturskillnad på 5 ⁰C. (Källa en professor i termofysik)

Några alternativ:
* Ventilationskanaler från övervåningens tak ner till undervånings golv. Fördelen är att luften skyfflas så ingen värmeöverföring behöver ske.
* Metalrörsslingor i taket på övervåningen. I praktiken golvvärme i taket. Sätt en cirkulationspump som skickar ner det till radiatorer eller golvvärme i nedervåningen.
* Positionera om radiatorerna på nedervåningen till ytterväggarna. Gör om till tvårörssystem och termostater överallt.

Enrörsystem verkar överhuvudtaget väldigt instabilt där minsta parameter kan ställa till det.
 
Foto på hur nslutningarna är på elementen säger en del om ditt system, sitter dom mitt under elementen eller.
 
L lobbin skrev:
Grundproblemet är att på nedervåningen sitter radiatorerna runt mitten på huset, och övervåningen på yttersidorna under fönstren.
Jag vill ju påstå att just detta är grundproblemet. Svårt att göra något åt utan att flytta raddarna.
Är det ett sådant system jag tror att det är så brukar justermöjligheterna vara små.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ettrörsystem å grova rör är inte vanligt. Hur säker är ts på att det är så? Känns ju mer att det är något självcirksystem med vattenmantlat vedspis från början . Då var det oftast elementen nära värmekällan
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi har också ettrörssystem och det fungerar bra. Det behöver finnas en liten överkapacitet från värmekällan. Justera in termostaterna på ovanvåningen så finns det mer värme till elementen på nedre våningen.
Är dessa element försmå så går det att köpa till fläktar att montera under elementen. Det kan göra stor skillnad, speciellt i de rum där elementen inte står vid fönstret.

Sen är det ju så att värme stiger uppåt, du är långtifrån ensam om att ha det värmare på övervåningen…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.