Eldningssäsongen börjar närma sig och jag sitter och funderar lite...

Jag får väldigt varmt i pannrummet när jag eldar, och skulle gärna vilja ta lite bättre vara på denna värmen, i första hand för att värma upp förrådet/ekonomiutrymmet som ligger vägg i vägg. Funderar på om man skulle kunna sätta in en termostatstyrd värmeflyttare. Det är inga problem med den rent fysiska monteringen, men vad säger lagar och förordningar om detta, iom att det gäller just ett pannrum? Att jag kan dra in lite röklukt i förrådet är jag medveten om, men det känns som ett mindre problem...
 
Stopp stopp! Tror inte sotarn eller försäkringsbolaget gör vågen med den lösningen. Börjar det brinna får du ju en eldkastare rakt in i huset.
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Även om det inte hade varit ett pannrum så är det inte lämpligt, du skapar undertryck och pannan kommer inte få den mängd den behöver samt att det inte är bra i händelse av brand som ovanstående har skrivit. ;)
 
xdigger skrev:
Även om det inte hade varit ett pannrum så är det inte lämpligt, du skapar undertryck och pannan kommer inte få den mängd den behöver samt att det inte är bra i händelse av brand som ovanstående har skrivit. ;)
Utan betraktan om brandregler och sånt................

Om man sätter två fläktar, en lågt och en högt, med samma flöde borde det gå på ett ut. Fläktarna blåser på motsatt håll.
 
Det var väl ungefär det svar jag väntat mig, har ingen lust att elda upp huset heller...
Hur blir jag av med lite värme från pannrummet då, värmeflyttare ut genom yttervägg? ;)
 
Hur varmt är det?
 
Eldar man lite hårt så blir det gärna 25-30 grader, vilket inte är så skönt eftersom jag använder utrymmet som verkstad också. Jag har isolerat alla rör och även isolerat acktanken extra, lik förbannat blir det för varmt...


jensaro skrev:
Hur varmt är det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.