Hej,
Har vart runt här på forumet länge och insupit mycket kunskap men har nu lite frågor som jag hoppas att någon har bra koll på.

Jag funderar på att installera lite rör och fläkt så att jag kan få ett effektivare värmeutnyttjande i mitt hus när jag eldar med kaminen.


Jag bifogar en skiss där jag visar lite snabbt hur jag har tänkt.

Så mina frågor är först och främst dessa:

1. Om jag drar en isolerad kanal där i mitt "källartrappsutrymme" vad behöver jag då troligen för dimension på rör m.m.? (Det är ungefär 4 meter och jag kan sätta fläkten i det utrymmet så att den inte hörs så mycket)?
2. Ska man drar ner rören så att värmluften istället går ut så lågt som möjligt istället för uppe vid taket?
3. Tjänar man något på att sätta ett grenrör och sedan spruta ut luften ut båda sidorna istället för rakt fram (då skulle luften gå med riktning mot ytterdörrarna istället för mot trappan men målet är att få det varmare i kök och hallarna m.m. på bottenvåningen och inte uppe)?


Förstår att det kanske inte är så lätt att svara på men ni kanske har någon idé vad man generellt ska tänka på.


Mvh
Martin Lundgren
bottenvåning_värmeflytt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ingen expert, men kan försöka mig på svar ändå.

1) Ja, du kan sätta en kanalfläkt i "källartrappsutrymmet" så vinner du både estestik och lite ljud. Men i övrigt orsakas ljud i ventilationssystem av för höga hastigheter och trånga don. Med grövre kanaler kommer lägre hastighet och därmed mindre ljud. Jag kan bara gissa att ett 160 mm rör borde fungera, men allt beror på vilket flöde du tror dig behöva.

2) Ja, det kan man göra. Luften gör lite effekt om det bara blir en varm kudde uppe i taken. Man kan dessutom använda riktbara tilluftsdon för att styra sitt luftflöde rätt.

3) Ja, jag tror att en grening är klokt i ditt fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.