Tog en värmebild på min ytterdörr från en välkänd svensk tillverkare (ej lågpris)

FLIR0167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


såhär ser det ut vid låskistan;
FLIR0168.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och såhär vid nederkant;
FLIR0169.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vid en visuell inspektion så ser dörrbladet ut som att det böjt sig i ytterhörnen!!??

Utsidan;
2014-01-02 11.16.31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vid låskistan;
2014-01-02 11.16.52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni?
Är det monteringsfel eller fabrikationsfel?
Något förslag på hur det ska åtgärdas?
 
Va e de för märke på dörren?
 
Swedoor brukar se ut sådär alldeles för ofta. Kring låskistan blir det alltid kallas då det inte finns någon isolering där. Har provat med att bråka med Swedoor om detta problem men inte lyckats få rätt.
 
Tycker inte Att låskistan är det största problemet utan att dörren blivit sås skev.
 
Fabrikatet är inte Swedoor.
Jag har ställt frågan till tillverkaren också. Dom har öppnat mejlet men inte behagat svara.
Vill ge dom en chans att svara först men dröjer det för länge så kommer jag att publicera namnet i denna tråd.

Men är intresserad att höra om det finns kunskap och förslag här på forat om lämplig åtgärd. :x
 
viktorj skrev:
Tycker inte Att låskistan är det största problemet utan att dörren blivit sås skev.
Nej riktig iakttagelse. Den bilden bara illustrerar skillnaden mellan ovankant/mitt/underkant
 
roland53 skrev:
...
Men är intresserad att höra om det finns kunskap och förslag här på forat om lämplig åtgärd. :x
Det skulle väl vara att bättra på tätningslisterna.

Jag har liknande problem själv, det glipar i övre ytterhörnet.
Så det drar in, men bara vid ostlig vind, som är rätt ovanligt, peppar peppar.

Men hos mig är det snickaren som satt karmen skevt.
 
KnockOnWood skrev:
Det skulle väl vara att bättra på tätningslisterna.

Jag har liknande problem själv, det glipar i övre ytterhörnet.

Men hos mig är det snickaren som satt karmen skevt.
Jo, själv tänkt tanken med tätningslister men tycker inte man ska behöva göra sådana patent på en relativt ny dörr (ca 5år) :(

Satt karmen skevt? Menar du kryssdiagonalen?
I såfall borde det väl inte påverka dörren som bilden visar? :confused:
 
Matti_75 skrev:
Swedoor brukar se ut sådär alldeles för ofta. Kring låskistan blir det alltid kallas då det inte finns någon isolering där. Har provat med att bråka med Swedoor om detta problem men inte lyckats få rätt.
Har du anmält till ARN?
 
Nej det är inte som privatperson.
 
roland53 skrev:
Jo, själv tänkt tanken med tätningslister men tycker inte man ska behöva göra sådana patent på en relativt ny dörr (ca 5år) :(

Satt karmen skevt? Menar du kryssdiagonalen?
I såfall borde det väl inte påverka dörren som bilden visar? :confused:
När man sätter en ytterdörr brukar man sätta gångjärnsidan först och den sätter man i lod med det bästa vatten passet man har när man sedan skall skruva fast slutsidan kan man kasta bort vattenpasset då det är bättre att montera slutsidan efter dörrbladet i stället. Jag brukar dra fast den översta karmskruven på slutsidan sedan stänger jag nästan dörren och fluktar in så det är jämn glipa mellan dörrblad och karm. Skruvar sedan fast och dubbelkollar.
På detta sätt får man så tätt dörr som möjligt.
Sedan skall även slutblecket justeras in så att verkligen dörren sluter tätt mot karmen.
För skeva dörrblad finns det speciallister att montera på insida karm, listen består av en trädel och en tätningslist. Man monterar den på karmen men böjer den så den följer dörrbladet.
http://www.maler.fi/se/tiivistelister-montering
 
Redigerat:
  • Gilla
Geatki och 2 till
  • Laddar…
roland53 skrev:
Jo, själv tänkt tanken med tätningslister men tycker inte man ska behöva göra sådana patent på en relativt ny dörr (ca 5år) :(

Satt karmen skevt? Menar du kryssdiagonalen?
I såfall borde det väl inte påverka dörren som bilden visar? :confused:
Verktygsgurun har gett en suverän beskrivning av problemet, och hur det lättast (och billigast?) löses.

Karmen är alltså inte monterad i ett rakt plan, utan lite vridet.

Verktygsgurun:
Tack för beskrivningen (y)
Och en sån där "tätningslist är ju enkel att snickra ihop själv.
På K-Rauta t.ex. har de fina silikonlister. Det finns inte på "billighetsvaruhusen".
 
peternicklas
I ovankant samma problem som jag har, dörrstängaren har gjort dörren skev i hörnet. I nedankant skulle den kunna ha blivit skev. Min syster hade samma fel men då dörrstängaren var orsak till det översta felet så blev det ingen reklamation. Dörren var bara 2 år.
 
peternicklas skrev:
I ovankant samma problem som jag har, dörrstängaren har gjort dörren skev i hörnet. I nedankant skulle den kunna ha blivit skev. Min syster hade samma fel men då dörrstängaren var orsak till det översta felet så blev det ingen reklamation. Dörren var bara 2 år.
Vet inte om peternicklas avser att det är dörrstängare på dörr som är avbildade i inlägg # 1?

Jag vill bara förtydliga att det som ses är en dörrstoppare. Dvs en begränsare för att dörren inte skall öppnas hastigt. Skulle inte tro att denna kan påverka att dörren blir skev då den inte har ett inbyggt moment som påverkar dörren.
 
Att det blir kallt runt låset beror på att själva låset är kallt pga avkylning utifrån. Det syns bara inte på IR-bilderna eftersom metallen speglar värmestrålningen från rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.