732 läst · 3 svar
732 läst
3 svar
Värmebegränsning golvvärme
Hej forumet!
Har golvvärme från Uponor på bottenvåning och radiatorer på ovanvåning. Tyvärr inte två klimatsystem på värmepumpen men en shunt till golvvärmen Uponor fluvia t-push 23 B tyvärr har ju denna inte någon intelligent styrning utan endast max begränsning av temp ut. Jag skulle vilja byta denna termostat mot en uppkopplad som jag kan reglera via mobilen så jag slipper vara i skåpet och krypa.
Krav: Reglerområde upp mot 42 grader typ, kapillärrör. System i övrigt är inte så noga. Men jag vill att den skall höja begränsningen när temperaturen sjunker ute. Så att golvet kan bli varmare. Detta för att det skall lira bra med radiatorerna.
Hjälp!
Annars får jag köpa en flicka t-push A för hutlösa pengar och ordna till det för utgivaren.
Idéer tas tacksamt emot.
Har golvvärme från Uponor på bottenvåning och radiatorer på ovanvåning. Tyvärr inte två klimatsystem på värmepumpen men en shunt till golvvärmen Uponor fluvia t-push 23 B tyvärr har ju denna inte någon intelligent styrning utan endast max begränsning av temp ut. Jag skulle vilja byta denna termostat mot en uppkopplad som jag kan reglera via mobilen så jag slipper vara i skåpet och krypa.
Krav: Reglerområde upp mot 42 grader typ, kapillärrör. System i övrigt är inte så noga. Men jag vill att den skall höja begränsningen när temperaturen sjunker ute. Så att golvet kan bli varmare. Detta för att det skall lira bra med radiatorerna.
Hjälp!
Annars får jag köpa en flicka t-push A för hutlösa pengar och ordna till det för utgivaren.
Idéer tas tacksamt emot.
Då har du puschen inställd på maxtermostaten ca 20 C och vill få den öka även då manuellt med någon form av styrning. Bättre då att ha det med automatik i förhållande till utetempen .Det kan gå att sätta ett motordon där termostaten sitter och en reglercentral, men det gäller då att gängorna på ventilen och motordonet är samma. eller rent av sätta en liten shuntgrupp ( 2 - vägsventil ) , byte av den som är där nu, det brukar fungera bra och troligtvis billigare än en exklusiv pusch.
Ja. Det jag egentligen vill ha är en fluvia t-push 23a men den kostar 10 000. Man kan inte köpa styrdonet som hör till 23a någonstans. Annars hade man kunnat bygga om den jag har de är samma så när som på elektroniken och styrdonet.
Kollar nu lite på att byta radiatorerna på ovanvåningen mot c33 istället för c22 som vi har nu och kanske lite större. Det blir ungefär samma pengar och då slipper jag dra kabel till utgivare för t-pushen.
Kollar nu lite på att byta radiatorerna på ovanvåningen mot c33 istället för c22 som vi har nu och kanske lite större. Det blir ungefär samma pengar och då slipper jag dra kabel till utgivare för t-pushen.
Bästa svaret
Det går att byta den delen som maxtermostaten sitter på och sätta dit en 2-vägs shunt, blir samma som det som sitter där men reglerbar. En ESSBE med motor som innehåller regleringsautomatik och en telefonkabel 2 X 2 EKKX till en utegivare och du har inga problem med värmen på GV under flera år
Liknande trådar
-
Golvvärme i källaren - Bör man lägga in platonmatta under isolering?
Värme allmänt -
Bedöm min läggningsritning golvvärme
Värme allmänt -
EVP golvvärmeplatta och armering
Badrum -
Dimension matning golvvärmefördelare, Thermotech
Värme allmänt -
Bästa kombo FTX-ventilation, luft-vattenvärmepump och golvvärme?
Värme allmänt