Hej
Skall snart byta ut oljepannan.
Har sett att här finns dom som har Värmebaronens produkter installerade. Vi har fått en offert på installation av ny panna från Värmebaronen från vår VVS-installatör.
Priset för installationen ligger på cs 62000:- och då tar han hand om den gamla pannan också. Har inte offerten framför mig mrn tror det var Joker-pannan med veckoförråd.

Så jag har lite frågor.
Hur funkar era anläggningar?
Vilken typ/märke på pellets kör ni med?
Vad ligger era värmekostnader på?
 
Hejsan..

Min anläggning fungerar utan anmärkning.. Sotar, askar ur & rengör brännaren ca var 6:e vecka när det är som kallast...

Jag har en Biomatic 20+ vilket kostade mig 80 tusen installerad o klar, gammla pannan bort monterad osv, ny shunt, expantionskärl, cirkpump.. Samt insallation av 11,5 meter skruv till mitt bulkförråd som jag o far byggde ihop själv. Skruven in gick alltså i dom där 80-tusen..

Själva bulkförådet tror jag gick på ca 4000:-

Räknar med att Bränna upp ca 5 Ton pellets / år.. kostar mig alltså runt 10-12 tusen/år beroende på Pellets pris.. jag sparar ca 13-15 tusen /år.

Just nu kör jag 8 mm (gör alla pannor) OKQ8 (laxå pellets). Finns nog bättre pellets men den är helt ok..

Värmebaronens panna verkar bra tycker jag, verkar lätt sotad (framifrån) och lätt hanterlig .

Det som är negativt med den pannan är att den från början inte är gjord för just pellets (är ju igentligen en Oljepanna och den saknar asklåda)..

Deras brännare Viking Bio, är nog en av dom brännarna som har minst fel. Troligen tack vare att det är nästan inga rörliga delar.

Negativt med den brännaren är dock att den kräver rengöring relativt ofta (ca 1 gång/vecka) när det är riktigt kallt ute (halva december till halva mars?)..

Support är dock något som Värmebaronen verkar förstå sig på.. jag har inte hört eller läst någon som har haft problem med deras support.. lite synd att dom inte tar fram bättre produkter tycker jag..

Mitt tipps är alltså inte att stryka denna panna helt men att ta in flera offerter från andra märken..
 
Vi har precis avverkat den tredje säsongen med den lösningen du beskriver med en Joker och Viking Bio från Värmebaronen. Jag är mycket nöjd med våran anläggning, som redan har betalat sig i jämförelse med om vi skulle kört vidare på olja.

Vi förbrukar cirka 5 ton per år. Köper numera bulk till egenbyggt bulkförråd, men öser sedan manuellt till veckoförrådet (precis utanför). Har provkört tre olika leverantörer, SÅBI/SBE/VIDA och märker ingen större skillnad.

Priset du har fått inklusive tankborttagning och veckoförråd är ganska identiskt med det vi betalade hösten 2003 (inklusive lite rördragning, nytt exp kärl och cirk pump).

Ett råd: Avkräv installatören någon form av referenskund som du kan kolla upp. Tyvärr finns det allt för många som inte riktigt kan sin sak, som ändå är villiga att installera..
 
Hello,

Bytte till en Comet och Viking Bio i oktober och är mer än nöjd här med. Vårt totalpris landade strax under 70000 men det var en hel del nya rör som vi passade på att byta också.

Haft ett driftstopp och det var när vi missat att fylla på pellets men den slår ju över till el då så den tar mer eller mindre hand om sig själv.

Uraskning ungefär varannan vecka när det var som kallast, ibland lite oftare för att försöka vara ordentlig. :)
 
Den 5:e juni får jag min Comet, Viking bio och mafa-förråd installerat för 65'. Jag kollade runt lite innan jag bestämde mig och jag stötte även på priser på närmare 80' för samma prylar som jag kommer att ge 65' för. Min nuvarande panna ställs åt sidan vid installationen, sen får jag själv ta hand om den.

 
Nu är nya pannan på plats :D
Röris ringde igår och frågade om han kunde komma idag han hade fått återbud hos en annan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.