Hej!

Jag har ovanstående panna med befintlig ack.tank och beredare/slinga i samma (hur ser man vilken man har på tanken?). Laddomat finns UVEAB och EVR -reglersystem och EVR-M90 shuntreglermotor.
Tanken som sitter är ca 160cm och är isolerad med PUR (ser ut som en strömsnäs) men de står ingen skylt på den.Gissar att tanken är ca 750l och 250 av dessa går nog till vv beredning. EXp. kärl är öppet på vinden men med oviss ålder.

Till de frågorna då...

Jag har skaffat (fått) en strömsnäspannan tank på 500L till som jag planera att sätta in nästa vecka, för att få mindre eldande. Köpte även exp-kärl på 140L för att sätta vid pannan i stället för de öppna.

Som systemet är byggt nu så värmer jag först huset (elementen) och sen varmvattnet, och de funkar väldigt dåligt när de är kallt ute.
Här skulle de nog passa med lite info ang. huset.. Det är ett gammalt timmer hus från början av 1900-talet ca 100M2 boyta (sned tak på övervåningen och långt i tak, så den faktiska ytan är säkert 120-130M2. Isoleringen i huset är cutterspån, som håller på att bytas ut mot gullfiber, kommer nog att lägga minst 30cm i taket på vind (3e vind ca 1m i höjd). Väggarna är också isolerad med cutterspån, men de plannerar jag att ta senare.
Huset har gammla element med gammla mässings vred (går dessa att renovera?), vissa av de läcker lite när man vrider på de.

I vintras så fick jag inte ner värmen i huset till mindre än 23c hur jag än vände och vred på inne givaren, enl röris så kan de vara utegivaren som är fel, förmodligen är de bara ett ntc-motstånd att byta, men hur felsöker jag sensorn inne?

När nya tanken skall sättas in så vill jag att pannan värmer tankarna och sen shuten på tankarna ut i systemet, så bör de bli bättre än idag. Jag köpte även mer stenull för att isolera tanken mera (tack forumet, läsningen ger mycke) så jag köpte 220mm extra ,så jag kommer nog bara att sätta på framsidans plåt och låter de andra vara, och bygga in den i stället.

Givetvis vet jag att mitt system är gammalt pannan installerades -96 men då har den inte gått med olja nånting alls för brännaren finns inte kvar, så den har nog gått mycke på elpatronen då de var ett äldre par som bodde här.

Nominell effekt på pannan enl. VB är 20kw och max är 25Kw.

Frågorna som är invävda i texten är då.
1. kommer min nya 500l ack.tank förbättra mitt system?
2. Hur fixar jag shunt automatiken?
3. Räcker isoleringen.
4. Hur renoverar jag mina element?

och pellets / luft & luft / bergvärme är inte på frågan då jag just investerat i vedmaskin och har ved biligt.
 
1. Ja
2. Vad händer om du testar att koppla bort inne/utegivaren?? Den bör larma då iaf att nått inte är som de ska vilket den även borde göra om nån givare pajat...
3. Det blir bra
4. Får du bara till shuntstyrningen så behöver du inga termostater, Stryp bara in radiatorerna så du får önskad temp.. Läcker du inget då du inte rör vreden gör det inget..
 
2an skrev:
1. Ja
2. Vad händer om du testar att koppla bort inne/utegivaren?? Den bör larma då iaf att nått inte är som de ska vilket den även borde göra om nån givare pajat...
3. Det blir bra
4. Får du bara till shuntstyrningen så behöver du inga termostater, Stryp bara in radiatorerna så du får önskad temp.. Läcker du inget då du inte rör vreden gör det inget..
okaj, låter som bra, en fråga dock, hur ser jag att den larmar? på styrningen står där bara + eller - på dioderna inget om larm eller så, rörisen sa om utegivaren är pajj, så är de programerade till att "tro" att de är 0c som gäller...

nån för eller imot detta?
 
Nån av dioderna brukar blinka då nån givare är felaktig, En del har jag för mej bara gör det då man ansluter elen..

Stämmer att om givarna pajar så släpper den fram t.ex 25° vatten men då skulle du inte haft 23° inne, Det shuntas bara fram tillräcklig temp så det inte fryser då...
Rör shunten på sej nån gång??

Jo om du vill prioritera vv så ska du ta ut radiator vattnet en bit ner på tanken o inte i toppen, Nackdelen är att du inte får ut lika mycket värme då eftersom inte tanken blir helt tom men direkt du börjar elda så får du tanken varm där beredaren är...
 
2an skrev:
Nån av dioderna brukar blinka då nån givare är felaktig, En del har jag för mej bara gör det då man ansluter elen..

Stämmer att om givarna pajar så släpper den fram t.ex 25° vatten men då skulle du inte haft 23° inne, Det shuntas bara fram tillräcklig temp så det inte fryser då...
Rör shunten på sej nån gång??

Jo om du vill prioritera vv så ska du ta ut radiator vattnet en bit ner på tanken o inte i toppen, Nackdelen är att du inte får ut lika mycket värme då eftersom inte tanken blir helt tom men direkt du börjar elda så får du tanken varm där beredaren är...
åhå, tackar då ska jag prova efter kaffet nu ;D

hmm, de är lite skumt då, shuten rör på sig när de behövs så att säga, när de är för varmt eller kallt ute , jag tycker dock att systemet är lite "trögt" dvs de tar lång tid för shunten att för flyttas från ena max till min så att säga, ca 3h eller så. Nu har dock ett annat problem uppståt med shunten, den har lossnat från sitt fäste på 3vägs ventilen, och så har den förmodligen rört sig så att 0 - 180 graders skalan har flyttats inne i den, hur justrear man de?

givetvis så skruvade jag av locket och kollade, men vet inte i fall de är så lätt som de verkar... där sitter en axel med två stopp på , räcker de att man flyttar de till utvalt ställe?

MVH bjs
 
de verkar som utegivaren fungerar , när jag tar bort den så går de från - till + på reglercentralen.. ska göra samma sak med innegivaren och se vad som händer...
 
Shunten kanske varit lös länge vilket gjort att den inte funkat som tänkt...

Det brukar ta ca 3 minuter att gå från helt stängd till helt öppen men om huset t.ex är utkylt då du börjar elda med kall panna så börjar den inte stänga förän du fått upp tempen inne vilket kan ta några timmar..

Du har även en givare på framledningen, Kolla den oxå... Den givaren kontrolerar att det är rätt framledningstemp efter behovet..

Vilken av dessa är det du har??
http://www.uveab.se/PDF/A00125.pdf
http://www.uveab.se/PDF/A00320.pdf
 
jag har http://www.uveab.se/PDF/A00125.pdf

och de tar 3h från ena läget till andra, och jo nu när du säger de så, så har jag en givare till på röret inne i pannrumet, kanske den som är pajj och orsakar att systemet blir så trögt?

när jag gör så här så tar de tre timmar...


Friväxlar shunten och drar den till min radiator värme, för att få lite vv snabbt så tar de 3h innan den hittat var den "ska" vara enl. shuntautomatiken..

föresten här är ett exempel på hur de var i vintras..
http://90.231.4.146/temp/inne/temperatur.php?date=2007-03-10
http://90.231.4.146t/emp/ute/temperatur.php?date=2007-03-10
och i tanken http://90.231.4.146/temp/tanktop/temperatur.php?date=2007-03-10

läste längre ner i manualen med, ska nog prova att göra en fabriksinställning också, och börja på ny kula..
 
Ok det är så du får fram 3h, Men det stämmer inte för då går den o söker efter rätt temp utan att påverka shunten så du kan inte ha shunten frikopplad då du kollar gångtiden, Ta istället o kolla genom att välja en lågre temp än huset har så den stänger o sedan väljer du en högre temp än vad som är i huset då ser du direkt hur shunten beter sej o om den öppnar/stänger helt nån gång...

Tror det bara är att få rätt justering så kommer det att funka.. :)

Går det att ställa min framledningstemp oxå på styrningen el är det bara max framledning??
Tänkte på då du skrev att du inte fick lägre än 23° i vintras...

Berätta hur det går o om du får det att funka...
 
de skramlade lite i shunt styrningen och mycke riktigt ett av kugghjulen har fått mycke stryk och saknar många kuggar, hoppas Uveab har reservdelar till de...

De börjar krypa nedåt på natten nu...
 
bjs skrev:
de skramlade lite i shunt styrningen och mycke riktigt ett av kugghjulen har fått mycke stryk och saknar många kuggar, hoppas Uveab har reservdelar till de...

De börjar krypa nedåt på natten nu...
Ok då har du nog förklaringen där.. :)
Hoppas bara dom har reservdelar bara...
 
jaja men de hade de kugghjulen 60kr + moms/st och 59kr + moms i frakt.
Så de kommer väl imorrn.. ;D
 
givetvis, hade de skickat de ena kugghjulet fel...
 
bjs skrev:
givetvis, hade de skickat de ena kugghjulet fel...
de hade vist bytt ut, just de kugghjulet mot ett i plast... så de var rätt.. fick till och med en beskrivning på hur man ska slå ihop grejorna, nu var de väl den i fall de inte ska lyckas..
 
Får hoppas det börjar funka som det är tänkt nu då.. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.