Värmeväxlare för luft är något som funnits ett bra tag och har i dag mycket stor verkningsgrad, upp till 87%.
Men jag undrar om någon vet om samma typ av teknik finns då det gäller spillvatten? Tänk hur mycket värmeenergi som går till spillo då vi diskar, dushar etc...
 
Jag har sett ett TV inslag om detta, tror det var någon dansk (eller var det?) firma som hade utvecklat ett system för detta. Dock var det väl endast dimensionerat för industribruk än så länge. Är det någon annan som har information om detta?
 
Problemet är att spillvattnet lätt "kluddar igen" en värmeväxlare...Jag har sett ideer som gått ut på att låta varmt spillvatten "ligga kvar" i en tank under golvet tills det avgett värme nog att släppas ut...En dusch vore kanska kul att experimentera med. Säg att man bygger en "låda" eller ett grovt rör under duschen där inkommande kallvatten får passera i en PEMrörs-slinga och på så vis ta upp en del energi duschvattnet innan det släpps ut. Borde fungera ....
 
Eller kanske en kopparplåt, a la solfångare....jämn lättrengjord yta där ducshvattnet får rinna ner innan det når golvbrunnen, några kopparrör klämda eller lödda på undersidan låter kallvattnet ta upp värmen, termostatblandaren fixar rätt duschtemp.

Bara att lägga bergoplattor på denna så slipper man kalla fötter....
 
Det har diskuterats här tidigare.
Det är i stort sett förbjudet att ta värme från spillvatten eftersom värmen behövs för att reningsverket ska fungera.
 
Det står alltså i någon lagtext att det är förbjudet att ta rätt på värmen från spillvattnet?
 
Står i lagtext om jag inte minns fel att man inte får okontrollerat värma kallvatten innan tappställe p.g.a. risken för legionella etc.
Dom större anläggningar där man återvinner värme från avloppet gör man det oftast till ingående kallvatten till varmvattenberedare eller dylikt där vattnet sedan värms upp för att vara legionellasäkert.
 
Tänk hypotetiskt att alla fastigheter börjar använda spillvattenvärmeväxlare och återvinner all värme från avloppsvattnet. Vattnet till reningsverken skulle vara lägre än 10 grader. Ständigt samma problem som vid kraftig nederbörd och en flod av kallt dagvatten. De anställda vid reningsverket skulle strejka till följd av den låga temperaturen, bakterierna alltså :) Man kommer att behöva värma inkommande avloppsvatten. Oj - är det en miljövinst att återutnyttna värmen från spillvattnet då ?

Ja, eftersom det är en hypotetisk tanke kan jag leka vidare. Fjärrvärmeverken kan höja sitt utnyttjande av bränslet genom en ytterligare kylning av rökgaserna. Eller så kan man utnyttja annan spillvärme (nästan hälften av Sveriges råenergi hälls ut i havet - kärnkraftens kylvatten). Genom en effektiv kylning av spillvärmen från kraftverket och en uppvärmning av avloppsvattnet blir både rökgasreningen och avloppsreningen effektivare. Värmer man till 37 grader sker nedbrytningen mycket snabbare och man kan kosta på sig en än bättre kväve och BOD7-rening. Värmen återväxlas innan avloppsvattnet släpps ut i recipienten.

Genom att återvinna värmen vid fastigheten används mindre energi som ofta är mer smutsigt producerad än den som behöver tillkomma vid reningsverket. Kallt avloppsvatten ger inte förluster i avloppskulvertarna, man värmer inte för råttorna.
 
Att värma vattnet som kommer till varmvattenberedaren kan väl inte ge någon risk för legionella, ev bakterier kommer tas av daga i beredaren.
Det hypotetiska resonmanget om alla skulle göra detta tycker jag inte är särskilt relevant eftersom nästa ingen gör det för närvarande. det låter som de miljömässiga vinsterna av sådan återvinning i liten skala är större än om spillvattnet som når reningsanläggningen är någon tiondelsgrad kallare. Bra idé, lycka till.
 
Varför skulle kallt vatten till reningsverket vara problem? Finns mig veterligen de som borstar tänderna i kallt vatten. Kan ibland gå en hel dag utan att jag spolar varmt vatten i kranen. Turligt nog bor jag inte i kommunalt avloppsområde så jag klarar mig om det blir restriktioner.

All energi som återvinns är ju av godo.
 
jonand skrev:
Att värma vattnet som kommer till varmvattenberedaren kan väl inte ge någon risk för legionella, ev bakterier kommer tas av daga i beredaren.
Det funkar bra ... så man gör på större anläggningar. Var det att någon diskuterade att värma upp kallvattnet och sedan blanda med varmvatten, ingen bra lösning.
 
Det finns system för att återvinna energin ur varmt avloppsvatten, men det är anpassat för stora volymer. Jag har pratat med folk som bygger och installerar sådant, och ur deras synvinkel börjar det bli lönsamt om man har ett hotell med bortemot 100 rum eller mer, större flerfamiljshus med minst 50 lägenheter och kanske idrottsanläggningar etc. Det behövs rätt många kubikmeter varmt vatten varje dag för att det med dagens utrustning skall vara lönsamt.

Att det inte hänt mer i mindre hus är främst därför att befintliga avlopp är långt ifrån optimala att försöka återvinna energin i. Dels kommer allt avlopp blandat i samma rör ut ur huset, och toalettavlopp kladdar igen mycket, dels rinner vattnet för snabbt för att man skall hinna plocka ur all värme som går att plocka ut.

Det optimala i en villa vore en "tank" på runt 3-500liter där avloppet, exkl toa, samlades upp, plockades av värmeenergin, och sedan släpptes ut ur huset vid en temperatur på 5-6 grader. Rent teoretiskt skulle man kunna använda en berg/jordvärmepump för att ta tillbaka energin. Men, att göra sådana ombyggnader kostar så mycket att payback blir väldigt lång.
 
i början av 80-talet drog jag om avloppsledningarna i huset och kopplade bad/dusch och tvättstugans avlopp för sig och toa ochkök för sig. Bad o tvättvattnet släpptes in i en gammal hydrofortank som försetts med bräddavlopp och där 4 st parallell-kopplade kylbatterier från stadens skrotaffär var nersänkta. Kallvattnet/ varmvattnet förvärmdes enormt bra, särskilt då det duschades flitigt på den tiden . Problemet kom efter något år då tanken inspekterades. Halva tanken bestod av geleaktigt slem som helt bäddat in kylbafflarna och projektet fick anses som misslyckat.
 
hei-tech.nl verkar ha en lösning som är både enkel och självrensande. Frågan är bara hur effektiv den är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.