Hej

Vi ska bygga ett nytt hus, i Skåne, som enligt energikalkylen ska förbruka knappt 16000 kWh värme per år och 4500 kWh varmvatten per år. Vi är 2 vuxna och än så länge 2 barn (kanske ett till om vi har tur). Huset är 185 kvadratmeter + 60 källare + 60 garage. Källare och garage skall bara hålla kring 15 grader. Huset värms med vattenburen golvvärme.

Vi har efter mycket om och men kommit fram till att vi skall använda pelletspanna för uppvärmningen. Pannrummet i källaren rymmer ett bulkförråd på några ton, panna och acktank. Vi har tittat på Janfire/Combifire panna med Janfire NH brännare med automatik för askurmatning och spaksotning. Är lite osäker på Pellistore efter att ha läst Stora Ensos Leveransvillkor:
"Vid leverans till PelliStore PCS bulk- förråd begränsas leveransen till max 70 % av dess kapacitet, till 3 tons förråd levereras max 2 ton. Om kunden beställer mer än det frånsäger Stora Enso Timber sig allt ansvar vid skador på förrådet."
Ska kanske bygga eget förråd istället? Andra alternativ?

Tanken är att vi skall ha en acktank som är förberedd för solvärme. Jag vet dock inte vilken tank man bör välja. Har tittat på Borö 1000L oisolerad (eftersom smalaste passagen ner i källaren kommer att vara 800mm). Det kanske är overkill med en så stor tank, 750 räcker kanske? Ska man ha elpatron i acktanken eller i pannan? Var/hur ska varmvattnet beredas?

Som ni ser är vi rätt okunniga på det här... men verkar detta vara en vettig anläggning?
 
Du verkar ju vara inne på solfångare om du funderar på en acktank med solslingor i. Varför inte installera solfångare på en gång? När du ändå bygger har du alla möjligheter att få till bra rördragning och allt jobb på taket blir färdigt från början. Elpatronen ska sitta i acktanken.
 
Tack för ditt svar. Ja, det är en god idé att göra det från början. Borde kanske försöka få ihop budgeten genom att dra in på något annat istället ;-)

Elpatronen i pannan - bra, tack.
 
Jag har inte så stor koll på pelletspannor och hur system byggs upp kring det. Tycker dock att det är smart att bygga ett system med acktank som hjärtat i systemet där du placerar elpatron och varmvattenberedning, solslingor mm. Sedan kan du docka lämplig värmekälla till systemet så som en pelletspanna. Det är bra att ha en plan för hur hela systemet ska se ut i slutändan för annars är det lätt att göra bort sig med tankstorlek, antal in/utgångar till tanken, solslingor mm. Om man börjar bygga ett system stegvis så behöver man väl som minimum egentligen bara en tank med varmvattenslingor/beredare och en elpatron i. Då har du värme och varmvatten i huset och kan senare lägga till andra värmekällor. Så gjorde jag när jag flyttade till hus. Senare kopplade jag på vedpanna och slutligen solfångare via yttre plattvärmeväxlare då solslingor inte fanns i acktanken. Bara lite fundering från mig.
 
Tack igen DIY:aren. Ja, det är så jag har förstått det, acktank som hjärtat osv. Ska försöka träffa någon säljare, men vill ha lite mer kött på benen så jag uppskattar dina tips.
 
Varför satsar du inte på vp ? Vid nybygge blir det ju rätt så mycket dyrare med pellets eftersom du måste bygga ett större hus för att få plats med den anläggningen ?
 
Vi har efter mycket om och men kommit fram till att vi ska använda pellets för uppvärmingnen. Det är sant som du skrivet att huset kunde varit mindre och därmed billigare, det har jag inte tagit med i beräkningen. Men som läget är nu är det för sent att backa och börja ändra ritningarna. Anledningen till att vi valde bort värmepump (luft/vatten) var primärt av ljudskäl, men även ett ökat elberoende.
 
pcands skrev:
Vi har efter mycket om och men kommit fram till att vi ska använda pellets för uppvärmingnen. Det är sant som du skrivet att huset kunde varit mindre och därmed billigare, det har jag inte tagit med i beräkningen. Men som läget är nu är det för sent att backa och börja ändra ritningarna. Anledningen till att vi valde bort värmepump (luft/vatten) var primärt av ljudskäl, men även ett ökat elberoende.
Tänk på att du kan behöva ljudisolera pannrummet extra vid pelletseldning beroende på brännare. En arbetskompis har en pelletspanna i källaren och sovrummet ovanför och han hör när pelletsen rullar ner i brännaren inte så kul när man ska sova.
 
Ah, bra tips! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.