Har tillsammans med snickare byggt ett isolerat och plastat garage som nästan är klart. Det som saknas är ventilation. Snickarens råd var en ventil nere för tilluft och en uppe på andra sidan för frånluft, plus samma för vindsutrymmet. Räcker det? Behövs fläkt för frånluften?
Garaget kommer nog inte användas som garage, utan mer som förråd/verkstad. Har tänkt värma garaget med ett enkelt element så jag kan ha verktyg mm där.
Kan man ha en avfuktare ist för ventilation? Vill ju inte ha in för mycket kall luft om jag ska värma upp den (och sen skicka ut den igen).
Vet att det redan finns hundra trådar, men blir inte klok på detta.
 
Tomture61
Ja , det blir som ett helt nytt klimat i ett garage :D Ventilation är alltid bra , självdrag funkar bra på vintern men sämre på sommaren , en ventil nere + en ventil i tak eller så högt det går på motstående vägg .
Även om det är duktigt isolerat så blir det av ngn anledning fuktigt i ett garage . En avfuktare är aldrig fel .
En avfuktare fungerar ungefär som en luftvärmepump , dom jobbar med luften i lokalen , de tillför ej ngn ny luft .
 
  • Gilla
Malsike
  • Laddar…
Tack för svar! Börjar med några ventiler och element så får vi se om en avfuktare behövs också.
 
Sitter i nästan exakt samma sits, byggt garage nu de senaste månaderna. Tänker huvudsakligen använda det som verkstad, förråd, och som garage om vi någon dag skaffar bil.
Kommer köra på en tilluftsventil i slagportarna och frånluft högt i nock på motsvarande sida av garaget.
Har dragit slingor för golvvärme, men saknar än så länge värmepump för att värma vatten till dem (framtida projekt, installera vattenburen värme i huset). Så, så länge tänkte jag värma med ett vanligt element. Sen planerar jag att köra med ganska litet luftflödena (stängda ventiler) och istället ha avfuktare (lättbetongsväggar, mycket vatten som ska ut). Avfuktaren fungerar ju även som element i viss mån då den förbrukar el...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.