Hej !!

Vi har preliminärbokat en tomt för att eventuellt bygga en Björken av Hjältevadshus.

Funderar över hur vi ska lägga upp värmen....
Orginal sitter det en NIBE 310P eller 360P (tillval), frånluftsvärmepump. Är lite osäker på om detta kommer att räcka till utan att elpannan står och går jämt och ständigt. Totalytan på huset är ca 170kvm i 1 ½ plan. plus ett planerat garage på ca 65 kvm som ska vara uppvärmt med samma system. (Kulvert och golvvärme eller vatten radiatorer)

Vad jag har förstått så kan man byta ut frånluftspumpen mot en mark- eller bergvärmepump med en frånluftsmodul. Har även hört talas om IVT:s 495 twin som kombinerar en mindre mark- bergkälla med frånluftspump.
Vad blir mest lönsamt ??

Tomten är stor, ca 1900 kvm så det finns yta för ren markvärme. Är dock lite skeptisk mot det eftersom det begränsar tomten för framtida byggnationer, pool etc. Borra är en anna möjlighet men jag har ingen aning om hur djupt ner berget är. (Området är en stor äng just nu.)

Hade vi haft obegränsat med pengar så hade jag lätt borrat ett hål. Men nu är det ju så att pengarna ska räcka tilla annat med.

Vore intressant om det fanns någon som kanske har byggt något liknande eller om någon har samma funderingar som jag och kanske redan har räknat ut detta.

Tacksam för hjälp, kommentarer och tips.

Mvh: Mattias å Marie
 
Det finns två läger i detta forum, de som förespråkar ved/pellets-eldning och de som förespråkar berg/luft-värmepump.

Det finns för och nackdelar med båda systemen. Bäst är att titta på vad man vill göra för att få värmen. Vill du betala eller jobba?

Kör du bergvärmen etc. så får du värmen ur marken utan att behöva lyfta ett finger.

Kör de ved/pelletsspåret så får du jobba lite för värmen, dock så är vedeldning det absolut billigaste sättet att värma upp huset (eldning sker max en gång per dygn)

Prismässigt (i prylar) så kostar ett vedsystem upp mot 70-80 tusen (beroende på hur många ack-tankar du vill ha) Pannan ligger på mellan 25-40 tusen. Livslängden bör vara mins 20 år.


Bergvärme hamnar runt 120-140 tusen. Pumpen ligger på 35-45 tusen.

Kolla runt lite på forumet och se vad folk skriver om de båda systemen och fundera sedan på vilken bekvämlighetsnivå ni vill lägga er på.
 
Har även funderat väldigt lite på ved/pellets...

För det första har jag fått klyva å såga björkved varje vår och höst i min barn- och ungdom och då bestämde jag att jag aldrig i hela mitt liv ska värma ett hus med ved primärt.
Pellets kan ju då tyckas vara ett alternativ till vedklyvandet. Och jag vet att det fungerar kanon bra beroende på förutsättning. (Farsan har åkeri och levererar pellets i bulk i norrbotten)

Nackdelen är att jag måste ha nån typ av ventilationssytem ändå så det känns som att det skulle vara lämpligt att kombinera det med nån typ av värmepump. Plus att pellets förrådet tar rätt mycket yta eftersom jag anser att bulk är enda alternativet (smidigt) om man ska bränna pellets.

// Mattias
 
Med en så stoor sammanlagd yta att värma upp ~235m2 tycker jag personligen att en bergvärmepump vore att föredra. Speciellt om du/ni har några planer på pool också, då finns det knappt något bättre alternativ. Kombinera/förbered gärna anläggningen för frikyla också!
* Hör med kommunen om de har någon energirådgivare och rådfråga.
* Surfa runt/ring till de stora värmepumpsleverantörerna också.
* Leta efter andra forum på nätet, visserligen är detta det bästa ;D men det finns speciella nischade forum för just värmepumpsfrågor!
 
Mera tips:

* Projektera för en stoor (>=300 lit) separat varmvattenberedare.
* Koppla in VVC, VarmVattenCirkulation.
* Golvvärme båda planen? = separat acctank.
* Frikyla
* Kombinera med en frånluftsmodul (återladdning av borrhålet m.h.a. frånluften)

Jag förstår att en del ovan kan te sig obegripligt just nu men det kommer att klarna ;) Personligen tror jag att just värmekällan lade jag ner mest research på innan bygget startade och hittills är jag kanonnöjd.
 
eftersom det rörsig om ett nybygge så tycker jag att du ska satsa på ytjordvärme, då man kan komma undan ruskigt billigt med instalationskostnaden i samband med nybygnation. men som sagt så måste man ju ha klart försig var man vill bygga poolen ;)

personligen skulle jag köra FTX & markvärmepump, inte köpa ett återviningsagrigat till värmepumpen. har fåt förmig att FTX:en är energisnålare.

värmepumpen kostar ca: 50 000:- & markslingan kostar ca 35:- /m nergrävd & fyld med vätska.
 
Det finns inga bestämda planer för pool men man vet ju aldrig..... det kan ju ramla in en lotto vinst :) Vill därför helst inte begränsa tomten allt för mycket.
Golvärme i båda plan blir det inte. Det blir vattenburna radiatorer på övervåningen.
Vad menar du "ByggaNytt" med frikyla och VVC ???
 
och så finns det kanske ett tredje läger som försöker räkna, så gott det nu går, fram vad saker o ting kostar.

eftersom ni ännu inte beställt/köpt huset så tycker jag att ni skall först förhandla fram ett pris helt utan uppvärmning och utan ventilation
sen be leverantören räkna fram husets energiförluster
inte vad energiförbruknigen eller kostnaden blir med de olika eppvärmn o ventsystemen!

begär nu in offert/tilläggskostnad på extra isolering (tak o väggar) och hur stor är energibehovet efter det?

för hur det än är med val av uppvärmningssystem så är vi trots allt ense om att kWhpriset kommer att stiga framgent och varje bortisolerad kWh blir därför mer o mer värd i framtiden

använd samma kalkyl (ränta amortering) som på övriga huset för kostnaden på tilläggsisoleringen, dividera årskostnaden med årliga besparingen och du får kr/kWh
glöm alla siffror som 30-40 öre/kWh vid annat än gratis ved eller pellets

personligen så tycker jag mig se att det tummas på byggkostnaden så att energibehovet ökar, men här åker köparen på en smäll ty han får ta uppvärmningskostnaden och den är oftast långt högre än vad många tror (och alla vi i villa annonser antyder)

det är bara att kolla i gamla strängar hur folk sitter fast när huset kommer med en frånluftspump inkluderad i priset från början,
de plus o minus som tillkommer/avgår när ni försöker ändra på något verkar ofta rätt skrämmande och tar inte hänsyn till den årliga kostnaden (som är er framtida last) utan till att få ner försäljningspriset (upp vinsten?) och slippa ändra på något

bor ni i tätbebyggt, vid väg eller så?
- det börjar komma rapporter som understryker vikten av att filtrera inkommande luft väl - och här så tenderar husbyggena faktiskt att ta ett steg bakåt till enkla ventiler i väggar bakom element eller runt fönster
ett bra filter och mekaniskt styrd och balanserad tilluft/frånluft ger bättre inneklimat (kan också minska radonrisken) och rätt utfört så kan en bra ventilation göra så att medeltempen i huset kan hållas lägre (o ändå tycka att det är lika varmt)
1 grads tempsänkning betyder 5-8% lägre årlig energiförbrukning - och det betalar rätt mycket

nu kanske ni börjar ha underlag för att dimensionera och välja uppvärmnings o ventsystem
och då kan ni fråga vad kostar just det alternativet. Ni kan jämföra alternativen och det blir inte en massa avdrag/tillägg (där ni garanterat är förlorare i längden)

sen till val av uppv-system
i ert fall kommer
pellets
ingenting
ingenting
ingenting
ved
fjv om det finns
jordvp
flvp
bergvp
- tror jag
sen finns det ved/pellets + solfångare som kanske tom kilar in sig någonstans i listna ovan

men sen är det inte bara pengar som styr, tyvärr







 
Matti skrev:
Vad menar du "ByggaNytt" med frikyla och VVC ???
Det var ju det som du skulle ut och leta efter själv ;), skojar bara:
Frikyla fungerar endast ihop med bergvärme och är som en "fattigmans-AC", du kopplar alltså en separat cirk.pump från brinen (vätskan som cirkulerar i slangarna i borrhålet) till en s.k. fläktkonvektor som du monterar i taket/väggen. Du får alltså en grymt billig/tyst kyla i huset samtidigt som du återför energin ner i berget!
VVC är som det låter, cirkulerande varmvatten = kanonsnabbt varmvatten i kranen/duschen!

Nu är det Kommisionen på TV.... ;)
 
kan du klargöra lite närmara på hur du kommit fram till den där ordningen?

pellets
ingenting
ingenting
ingenting
ved
fjv om det finns
jordvp
flvp
bergvp


-------------------
pellets tar plats & kräver jobb kostar kostar 70 000:-

Ved tar ännumer plats & kräver mycke jobb. kostar 80 000:-

Fjärrvärme tar extremt liten plats, men man har en dyr fast avgift man ej kan påverka kostar 50 000:-

jordvärme tar normal plats & är billig i drift. kostar 80 000:- ( vid nybyggnation kan man få bätrepris på grävningen då du ändå har en grävare på plats = dra av upp till 10 000:)

bergvärme är lika billig i drift, men kostar 140 000:-

frånliftsvärmepump är nästan en elpanna = dyrdrift. kostar 50 000:-
 
Nibe 310 P är för klen till ditt hus (Max 150 kvadrat) så köp inte den.
Personligen skulle jag välja jordvärme och FTX ventilation idag om jag skulle bygga igen.
Alla som har lite kontakter kan få ner priset rätt bra på jordvärme-instalationen.
 
Pellets med pannan o bulkförrådet i garaget.. 8)

Janfire nh med automatisk spaksotning kostar 45000:- i norrbotten.. ;)
Då behöver du bara tömma aska max 1 gång/år.. 8)
 
2an skrev:
Pellets med pannan o bulkförrådet i garaget.. 8)

Janfire nh med automatisk spaksotning kostar 45000:- i norrbotten.. ;)
Då behöver du bara tömma aska max 1 gång/år.. 8)
Helt klart ett altenativ. Men pellets förrådet tar platsen från hojen..... >:(
 
Åsså var de vanliga "det ena vs det andra vs det tredje" diskussionerna igång...... ;)

Istället för att alla slår sig blodiga för att reda ut vad som kostar X eller Y kronor, varför inte börja i en annan ände för att eliminera alternativ? Det är ju som bekant väldigt ofta så att HELT andra saker än installations och driftkostnad som styr valet av värmekälla.

Har husägaren några personliga preferenser eller synpunkter på saker som arbetsinsats och krav på utrymme?
Finns det tillgång till ved? Viljan att hantera ved?
Är det överhuvudtaget aktuellt med en större initial investering som vid bergvärme?
GÅR det att borra på platsen till ett vettigt pris?
GÅR det att förlägga markrör (sten, ytligt berg osv)?
osv osv

 
Matti skrev:
Helt klart ett altenativ. Men pellets förrådet tar platsen från hojen..... >:(

Ett bra exempel på vad jag menar, mjuka faktorer styr mer än vi kanske vill erkänna vid valet av värmekälla.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.