Fryser om händer och fötter på kontoret så har funderingar på att bygga värmare av värmekabelmatta med 40cm bredd och 60w/m.
Den kan klippas var 16 cm
På golvet 48 cm bredd 29w.
På skrivbord 64 cm = 38w
Länk till mattan jag ser på

Vill bara ha värme under skrivbordet i det rummet och lösningen ska helst gå att flytta till nytt hus så småningom.

Jag ser för mig att på golvet bygga det i en ram av trä/skivmaterial såsom beskrivet ovanifrån och ner.

Ev masonit i botten eller tunnare skiva.
Cellplastskiva xps 20mm
Värmematta
Plywood 10 mm (kommer inte gå på den då den er under bordet)
Ev lägga på en stuvbit heltäckningsmatta för golvvärme.

På skrivbordet har jag inte nån idé ännu med tanke på höjden som jag vill minimera.
Idag har jag ett par elektriska skosulor under musmattan.
Men den värmer ju bara den ena handen. Drivs av en gammal nätadapter på 12 v.
Tar ut ca 5w ur den idag, det är ganska lagom på en musmatta.
får ca 50/50 duty circle på termostaten.
Kan lugna oroliga läsare med att den också är kontrollerad av en timer med maxtid på 1h .)
Så 5w/musmatta motsvarar ungefär 38w/64xm.
Underlaget är ett skrivbord i 5cm helträ som är fast monterat mellan väggarna så har väl en idé om att inte ha nånting under värmemattan på skrivbordet.
Ev missfärgning i lacken går att ordna med en slipmaskin.
Men kanske borde jag likaväl ha en underlagsskiva av isolerande material under?
Ev så kan jag fräsa ur bordet och fälla in hela spektaklet.
Det är oxå plats till att montera box för styrning under skrivbordet eller på väggen under.

Tänker på den styrningen av det.
Arduino med två NO reläer i en relämodul. Allt det har jag redan liggande.
Har plats under skrivbordet för fastmonterad box till styrning och inkopplingen till värmen kan

Borde väl egentligen ha en vanlig golvvärmestyrning med termostat för säkerhetens skull.
Arduinons timerfunktion borde kanske bara komma i tillägg om man ska vara seriös.
Det står ju att det ska vara jordfelsbrytare på golvvärme men i det rummet finns inget VA eller metallföremål.
Det enda som är jordat är väl pc skärmen och den är säkert dubbelisolerad i tillägg.
Önskar helst koppla in det med en gummikabel och stickkontakt av god kvalitet och sträckavlastning.


Kommentarer, roast me??!!
 
  • Tre rullar med värmekabelmatta i olika storlekar för installation av golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Halloj,
Vore inte en IR-lampa något? Lyser med värme uppifrån. Det varma osynliga ljuset värmer dina händer och musmassa och allt den lyser på. Det finns IR-lampor på 150 W och 250 W med E27-gänga. Kostar ca 50 kr/st.

Att du överhuvudtaget fryser kan bero på kalla väggar. Dålig eller alls ingen värmeisolering i väggarna.
 
Redigerat:
Har kört med portabel irvärmare under bordet.
Värmen är skön men värmer inte under fötterna. Sen kan den ju flytta på sig oxå så känns inte så tryggt med tanke på brand.

Jag vet att det finns värmemattor att köpa. Finns en firma i Lund som säljer uppvärmda keyboard oxå men jag vill ha mera värme.

Så om jag inte blir enstämmigt idiotförklarad så bygger jag nog ungefär som tänkt.
Tänkte vidare på det med att fälla in i skrivbordet.
Om man fäller in ett snyggt underlägg av läder så blir det riktigt läckert.
 
Tänker jag rätt när jag tänker det här utan jordfelsbrytare.
Har förstått av en annan tråd om skrivbord att detta inte räknas som fast installation utan som en egen maskin.
Men jag vill såklart göra det så bra och riktigt som möjligt
 
Ledsen för trådkapningen, men... fryser man om musen behövs väl värmesits? :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

(jag hittar ut själv)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.