Vad finns det för moderna bra värmekällor som inte är golvvärme och inte är radiator under fönster?

Vi har just bytt kök och planlösning, blev tvungna att ta bort element för att få till ett vettigt kök i huset. Klassiker. Då blir det svalt såhär års. Golvvärme bygger för mycket i höjd, undergolvet ligger 20 mm lägre än anslutande parkettgolv så vi ska precis lägga ett flytande furugolv på 14+3 mm.

Funderar på om jag borde passa på och sätt in någon form av värme snarare än att lita på övriga rums bidrag via öppen planlösning och ev. framtida FTX.

Vet att det finns t.ex. Kickspace som kräver 100 mm under skåpstommar och kör fläkt + vattenvärme eller fläkt + elvärme men de får ju inte plats under Metod som står ca 70-80 mm från golvet. Särskilt inte när det flytande golvet tajtar till det ytterligare.

Det finns pluggade ledningar kvar från gamla elementet som går upp i diskbänksstommen, så det är ju alltid något.

Alternativet är att sätta någon värmekälla i det oanvända lilla skräphörnet mellan två dörrhål, ca 50 cm åt båda hållen men båda mot innerväggar, hade ju varit bättre mot yttervägg antar jag.

funkar.gif
 
Smart lösning den där Kickspace!
I ditt fall kanske det kan gå att offra lite plats i ett skåp för att få plats med Kickspacen? Det är ju inte speciellt mycket du behöver, skiljer ju bara några centimeter.
Tänker mig att man moddar skåpet så dess bottet är låt säga 3 cm högre än de andra. Sedan kan ju säkert luckan gå ner lika långt som de andra. Så ser det inte konstigt ut (förrän man öppnar skåpet men det kanske går att leva med).
 
Meh. Att man inte visste om den där kickspace när man satte in köket i fjol. Istället moddade man om köksskåp och krånglade till allt en massa och skapade en hög (till) med speciallösningar. :banghead:
 
Ja tyvärr hade jag inte heller hört talas om den förrän nu, hade jag vetat om det innan vi byggde köket hade jag kanske lite lättare kunnat ordna plats för den.

Nu lutar jag snarare åt att vara lat och ställa in en smal värmefläkt mellan kylskåp och yttervägg där vi har 11 cm tillgodo, så kör man den en stund när man just kommit hem till ett kallt hus. Ska väl inte kosta många kronor elräkning om året.
 
Men om du ändå kan tänka dig el, varför inte lägga in elburen golvvärme? Finns ju sådana som nästan inte bygger alls. Jag la in Plastelektros variant i badrummet mitt förra hus pga bygghöjden, det bygger bara ett par millimeter. Det är en plastmatta man lägger ut under "ytgolvet" och kopplar in till en transformator. Oftast behövs ingen termostat då det är självreglerande. Ju varmare det blir desto sämre leder materialet och effekten minskar och därmed också värmen. Och i ditt fall lär det ju inte behövas någon termostat.

Kolla in det på http://www.varmegolv.nu/produktinformation.asp

De var jättebra att ha att göra med och jag fick mycket hjälp trots att jag bara köpte till några kvadratmeter.

Finns säkert andra liknande fabrikat men de har jag ingen erfarenhet av.
 
Intressant, tack! Jag visste inte att el-golvvärme var så grymt kompakt.

Vi har det i det 20 år gamla badrummet och kör det då och då men snålar för jag har inte fått någon koll på vad elgolvvärme kostar i timmen egentligen, vi köpte i somras.

Någon aning om driftskostnaden? Vi har totalt 10.8 kvm i köket men stommar och vitvaror tar ca 4 kvm så det blir bara drygt 6 kvm golvvärme kvar.

Jag bad dem om en prisförfrågan, verkar ju rätt smutt alltihop om pris för inköp och drift inte blir för högt. Har ändå ca 2 mm höjd tillgodo mot angränsande rum så att lägga in 1.2 mm utöver det planerade gör inget.
 
Googlade runt lite på el-golvvärme och t.ex. Kelvin-kittet för 3200 + reflektormattor för ett par hundra verkar ju också rätt smidigt. Sisådär 250 watt kan man väl kosta på sig att köra hela kvällen, det blir ju inte många ören i timmen.
 
Plastelektro har en effekt på 27W/löpmeter. Då varje täcker ungefär 35 cm ger det ca 3x27=81 W per kvm. I ditt fall med 6 kvm ger det ca 480 W för hela golvet.
Om man räknar worst case att det behöver gå för fullt halva året ger det en förbrukning på 2100 kWh om jag räknat rätt (24 timmar x 365/2 = 4380 timmar, 0,48x4380 = 2100 kWh.

Men det är som sagt om det går för fullt i 6 månader vilket det antagligen inte gör. Snarare kanske hälften?
 
Tack för kalkylen! Inte så farligt nej. Läste iofs i Berg & Berg-instruktionen att "stäng inte av golvvärmen under sommaren", så de verkar inte gilla temperaturväxlingarna.

Vi valde att skippa golvvärmen ändå och få golvet på plats häromdagen, det hade gått rätt lång tid med bara skitigt gammalt undergolv. Så nu är jag inne på att kila in t.ex. en sån här mellan kylen och ytterväggen och så en timer på det:
http://www.harald-nyborg.se/heatmax-el-radiator-2000w.html

Även om det lockar lite att sätta in en kamin i hörnet mot murstocken, där är det ledigt...

3725.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så nu är jag inne på att kila in t.ex. en sån här mellan kylen och ytterväggen och så en timer på det:
[länk]
För mig känns det förstås lite fel att sätta en värmeapparat som närmast granne till kylskåpet.
 
Ja tanken har slagit mig, försöker bortse från det...jag tänkte blåsa rakt utåt längs golvet men visst kommer det att alstra väsentligt med värme direkt mot väggen på kylen också. Inte optimalt.

Kanske bara dra på varma sockor och invänta FTX ja/nej.
 
nottefabrikk skrev:
...
Kanske bara dra på varma sockor och invänta FTX ja/nej.
Plus en liten glögg kanske :)

Så blir det lätt att få hjälp i köket...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.