Hej,

Är mitt upp i en totalrenovering där bla. oljepannan har rivits ut för att ge plats för kommande bergvärme med golvvärme. Det börjar nu bli kallt och funderar nu på hur vi bäst kan minimera problem och ha behaglig värme under vintern.

Idag har vi endast ett par gamla direktvärkande el-element som står på. Vad ska man satsa på för uppvärmning under vintern? troligtvis kommer vi att behöva värme i ca 4-5 månader.

- Byggfläktar, hyra eller köpa?
- Gjuta plattan i källaren och sätta igång golvvärmen med tillfällig pump?
- Fortsätta med direktel och komplettera om det behövs

Sen undrar jag vilka problem man kan få om huset är otillräckligt uppvärmt under vintern. Saker som att daggpunkten hamnar fel i väggarna och det blir fuktigt inomhus. Hur pass viktigt är det? idag är plan1 försett med innerväggar som är enklade och ytterväggar invändigt som är reglade. Källaren är i princip bara betong. El kommer att dras under vintern och golv/väggar ska färdigställas.
 
Köp byggfläktar behöver inte vara proffskvalitet. Jag köpte på ÖB 2 st stora för 1.000 kr /st.
Om du inte bor i huset utan bara jobbar där kan du låta temperaturen gå ner till 12-14 grader utan problem.
Jag sålde fläktarna efter bygget för 1000 kr för båda så total kostnad blev blygsam ( förutom förbrukningen )
Dom drog ström för 2500 kr i mån under byggtiden.
 
vill också veta!!!
 
Kupe värmare till bil är det klart billigaste.....typ ÖB eller Biltema och liknande
 
Enk Projektet skrev:
Kupe värmare till bil är det klart billigaste.....typ ÖB eller Biltema och liknande

Kan det verkligen stämma????
 
IP20 är nog inget bra val på en byggarbetsplats.

Köp byggfläktar så det inte händer en olycka.
 
Byggfläktarna klarar kontinuerlig drift oövervakat. vilket jag alldrig skulle våga med en liten kupevärmare i den prisklassen. Dessutom har byggfläkarna bättre värmeelement som inte så fruktat varma som en billig kupevärmare med glödtråd. Och därmed mindre brandrisk pga damm
 
Hade det inte lönat sig att köpa en Luft/luft värmepump på Jula för 5000 kr uder byggtiden och sen sålt den?
 
verktygsgurun skrev:
Hade det inte lönat sig att köpa en Luft/luft värmepump på Jula för 5000 kr uder byggtiden och sen sålt den?
Skulle också föreslå det. Ett alternativ är att få igång bergvärmen och koppla den till en eller två Frico-temprar via PEX-rör. Besparingen är stor kontra direktverkande el under årets kallaste månader. Tempern kan du sälja av senare.
 
AXS
L/L eller koppla in bergvärmen!

Det kommer bli dyrt med direktverkande el i vinter!
 
Om man har planer på kamin kan det ju vara aktuellt att sätta in den o sen elda spillvirke, kan nog få ihop en del av installationskostnaden om man ser till sparad elförbrukning.
 
Har samma undrar, totalrenoverar e 1910-tals 1,5 plans villa där det tidigare bara funnits direktverkande el samt en gammal vedeldad kamin, uttjänt sen länge. Vi eldar i den nu under tiden vi är i huset och renoverar men tankarna finns att sätta in en billig L/L pump som kan gå under vintern så vi slipper allt för höga elkostander och sen koppla in L/V pumpen som kommer installeras till våren. Kan man byta ut den gamla kaminen mot en vattenmantlad och använda den utan att låta vattnet vara kopplat till eller den fungerar bara med inkopplat vatten?
 
Oavsett vilken värmekäll du väljer så håll 20-22 grader för att få ut all byggfukt så är du en vinnare över byggfukten det har du igen i framtiden. Tänk på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.