Såg en teknik kopplat till varmgrund och ventilering där man styrde varm inneluft till att föras ut precis vid utedelen till luftvärmepumpen, och sen det att det kan vara fördelaktigt att ställa utedelen där det är sol - gjorde att jag kom att tänka på en ide jag hade för länge sen om att ställa ett väggstående mindre växthus "över" aggregatet, alltså glasa in det. Teknik med att isolera hela hus i "växthus" finns ju(till sommaren om man vill ha pumpen som AC ska det gå att ta av/öppna upp såklart). Eller görs detta redan på något annat sätt jag kanske har missat något 😀 Kan världen spara ännumer på detta sätt tror ni eller finns det nån fara för pumpen på något sätt? (Det borde d inte eftersom dessa system redan finns instängda i motorhuv på bilar)
 
En utedel till luftvärmepump behöver tusentals kubikmeter luft per timme för att fungera som det ska. Instängt i ett litet växthus blir det bara rundgång på allt kallare luft.
 
När solen ligger på ordentligt kanske det kan löna sig att ha utedelen i ett växthus. Bara det är tillräckligt stort. Det finns två problem sedan. Det ena är att när solen ligger på ordentligt så behövs inte så mycket värme. Det andra är att när solen inte skiner så kommer luftvärmepumpen att fungera mycket sämre eftersom det blir kallare i växthuset än utanför. Det senare problemet kan möjligen lösas genom att värmepumpen tar luften ur växthuset och släpper den utomhus. Jag tror att det kommer att kosta mycket mer än det smakar. Det går att bygga solvärmesystem som fungerar utan värmepump. Det är antagligen en bättre lösning.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Josth skrev:
En utedel till luftvärmepump behöver tusentals kubikmeter luft per timme för att fungera som det ska. Instängt i ett litet växthus blir det bara rundgång på allt kallare luft.
Aha tusentals kubikmeter..ja ett sånt "växthus" kan ju vara svårt att få till.. Och att ha en större variant då så det finns uppvärmd luft tillgänglig skulle alltså bara ger 5min uppvärmd luft 😁 Hm..
 
Avemo skrev:
När solen ligger på ordentligt kanske det kan löna sig att ha utedelen i ett växthus. Bara det är tillräckligt stort. Det finns två problem sedan. Det ena är att när solen ligger på ordentligt så behövs inte så mycket värme. Det andra är att när solen inte skiner så kommer luftvärmepumpen att fungera mycket sämre eftersom det blir kallare i växthuset än utanför. Det senare problemet kan möjligen lösas genom att värmepumpen tar luften ur växthuset och släpper den utomhus. Jag tror att det kommer att kosta mycket mer än det smakar. Det går att bygga solvärmesystem som fungerar utan värmepump. Det är antagligen en bättre lösning.
Får koppla solluftfångare till växthuset 😜 (Skoja..säkert bättre att koppla den direkt in i huset då och använda den dagtid och pumpen nattetid..kr
 
Jag placerade min första värmepumps utomhusdel i söder, gav inget förutom buller på uteplatsen, nu sitter den på baksidan i norrläge, funkar lika bra. Kontentan är väl att den eventuellt lilla teoretiska effekthöjningen av solen strålar inte är värd irritationen och åsynen av enheten på sydsidan.
 
  • Gilla
HeleneP och 1 till
  • Laddar…
Blwrgrl skrev:
Får koppla solluftfångare till växthuset 😜 (Skoja..säkert bättre att koppla den direkt in i huset då och använda den dagtid och pumpen nattetid..kr
Ett växthus är väl i princip en luftsolfångare.
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Avemo skrev:
Ett växthus är väl i princip en luftsolfångare.
Jo precis 😀 det var d som vart ironiskt - "att ha en solfångare för att värma upp en solfångare". Det kan vara bra tryck och luftomsättning i SF har jag förstått, men vet inte om det går att få ihop tillräckligt i "pumphuset" 😯
 
Gavel skrev:
Jag placerade min första värmepumps utomhusdel i söder, gav inget förutom buller på uteplatsen, nu sitter den på baksidan i norrläge, funkar lika bra. Kontentan är väl att den eventuellt lilla teoretiska effekthöjningen av solen strålar inte är värd irritationen och åsynen av enheten på sydsidan.
Förstår gisslet och precis så min kontenta var faktiskt till jag läste om varmgrundsventilationens frånluft placerad precis utanför den, att det alltså trots allt skulle vara något bra. Lite som att återvinna redan uppvärmd luft där alltså.

Jag har pumpen på västra sidan om huset precis vid gaveln åt syd och uteplatsen på östra sidan som tur är ☺️
 
Redigerat:
Risken är väl väldigt kalla golv eftersom temperaturen i grunden borde bli minusgrader
 
Gavel skrev:
Risken är väl väldigt kalla golv eftersom temperaturen i grunden borde bli minusgrader
Nu tror jag du blandade ihop äpplen med päron 😝😋
 
Gavel skrev:
Risken är väl väldigt kalla golv eftersom temperaturen i grunden borde bli minusgrader
Om du är nyfiken på varmgrunden jag läst om så står det mer om den här - (men frågan nu gällde bygga in luftvärmepump för att ge uppvärm luft till den ☺️)

http://www.lfs-web.se/bygga-krypgrund.htm
 
Det där med IK-Krypgrund övergår mitt förstånd, åtminstone fredag kväll :)
Men med en vanlig krypis tror jag att det skulle bli kalla golv
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Gavel skrev:
Det där med IK-Krypgrund övergår mitt förstånd, åtminstone fredag kväll :)
Men med en vanlig krypis tror jag att det skulle bli kalla golv
Hehe ☺️ Jo det är ju skillnad på riktig varmgrund och vanlig krypis som vissa försökt värma upp, "falsk varmgrund" det 😋
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
Josth skrev:
En utedel till luftvärmepump behöver tusentals kubikmeter luft per timme för att fungera som det ska. Instängt i ett litet växthus blir det bara rundgång på allt kallare luft.
Jag blir inte klok på hur LVP fungerar 😣 Har fått berättat för mig att de inte får luft utifrån som tilluftventiler utan de tar luft inifrån huset - men de tar värme från luften utanför och värmer upp samma inneluft igen - har jag förstått någorlunda då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.