Hej!

Äldsta tonåringen ska få ett attefallshus på 25kvm bredvid vårat hus då vi växer och utrymmet är knappt.

Huvudhuset värms upp med en luft/vattenvärmepump och nu funderar jag på värme till lilla stugan.

Lägga kulvert (ca 4 meter) och koppla på pumpen och värma upp stugan med element.
Eller köpa en begagnad luftvärmepump och sätta in?
Vad kan ca pris bli på att köra på vårat värmesystem med kopplingar och element?
 
D Daniel27 skrev:
Hej!

Äldsta tonåringen ska få ett attefallshus på 25kvm bredvid vårat hus då vi växer och utrymmet är knappt.

Huvudhuset värms upp med en luft/vattenvärmepump och nu funderar jag på värme till lilla stugan.

Lägga kulvert (ca 4 meter) och koppla på pumpen och värma upp stugan med element.
Eller köpa en begagnad luftvärmepump och sätta in?
Vad kan ca pris bli på att köra på vårat värmesystem med kopplingar och element?
Montera en Luft/Luft-vp och två elradiatorer (till de kallaste dagarna) så är du hemma. Inte värt att göra en ihopkoppling och sätta vattenradiatorer i ett så litet utrymme som ofta också brukar ha öppen planlösning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B BettyR skrev:
Montera en Luft/Luft-vp och två elradiatorer (till de kallaste dagarna) så är du hemma. Inte värt att göra en ihopkoppling och sätta vattenradiatorer i ett så litet utrymme som ofta också brukar ha öppen planlösning.
Tack för svar, lutade åt det hållet innan så skönt att få bekräftat
 
B BettyR skrev:
Montera en Luft/Luft-vp och två elradiatorer (till de kallaste dagarna) så är du hemma. Inte värt att göra en ihopkoppling och sätta vattenradiatorer i ett så litet utrymme som ofta också brukar ha öppen planlösning.
Håller med om luft/luft, men elelement kan man nog skippa.
Jag slängde ut våra för 15 år när vi gjorde en större renovering, har inte saknat dem.
 
De moderna LL/LL är så pass effektiva, man får kyla på köpet och det är inte någon extremt hög investeringskostnad. De går även snabbt att byta ut när de rasat efter en 10-14 år.

Något som kan vara värt att fundera över också är att installera ett ventilationssystem med återvinning så man tar vara på den energin också. Vet att de brukar kunna bli en viss doft i "friggebodar", med största sannolikhet samma bekymmer i Attefallshus. Denna kan vara lämpligt att ha närvarostyrd eller nå liknande då det verkar som ett permanentboende.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Håller med om luft/luft, men elelement kan man nog skippa.
Jag slängde ut våra för 15 år när vi gjorde en större renovering, har inte saknat dem.
Ser det mer som en säkerhet om man har vatten utdraget till badrummet/pentryt. Men förstår ditt resonemang. Om man dessutom som jag skrev i det andra inlägget monterar ett ventilationssystem så brukar dessa kunna ha ett värmeelement som kan ta en radiators funktion.

Å andra sidan, vad kostar en radiator som man har kopplat till uttaget från Jula efter vintersäsongen? 2000kW oljeradiator inköpspris 300kr?
 
B BettyR skrev:
Å andra sidan, vad kostar en radiator som man har kopplat till uttaget från Jula efter vintersäsongen? 2000kW oljeradiator inköpspris 300kr?
Precis, jag har faktiskt ett element. Men det är så fult så det skulle jag aldrig montera fast, men det kan vara bra att ha som reserv. Jag har mitt på vinden:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.