T
Hej! Jag funderar kring värme och ventilation i mitt garagebygge.
Det är ett garage med loft på ca 50kvm och jag kommer vilja ha ca 20 grader på loftet och ca 15 i garagedelen.
Min tanke är en luft/uft pump med två innedelar, en golvstående uppe och en vägghängd nere.
På bifogade ritningen har jag ritat in hur jag har tänkt; förrådsdelen i bakkant av garaget får värme genom ett hål med fläkt ("värmeförflyttare").
Låter det som en vettig lösning för värmen?

Jag fastnar lite kring ventilation. Alla fönster har ventilspalt (ritat med blått) men jag tänker jag kommer behöva mekanisk fläkt för att få vettigt flöde på luften? (pax). Tips på plats jag kan placera den/dem i så fall?
 
  • Arkitektoniska ritningar av en byggnad med planvyer och sektionssnitt, inklusive mått och markeringar.
En värmeförflyttare måste flytta enormt mycket luft för att det ska märkas på rumstemperaturen. Tycker det vore bättre med en innerdörr som kan stå öppen mellan garaget och förrådet. Om det ens bör vara en innervägg. 5,5 m garage låter absolut som lite kort men det beror ju på vilken bil man har.
 
  • Gilla
Lurifaxen1
  • Laddar…
T
Ja jag har också reagerat på att garaget nog blir lite väl "kort" för att kunna få plats med större bilar så jag har tänkt göra förrådsdelen lite smalare

Men ja det kanske är lättare att bara ha en öppning till förrådet så sprids värmen "automatiskt", men det stjäl tyvärr lite väggyta också
 
Nissens
T tjofras skrev:
Ja jag har också reagerat på att garaget nog blir lite väl "kort" för att kunna få plats med större bilar så jag har tänkt göra förrådsdelen lite smalare

Men ja det kanske är lättare att bara ha en öppning till förrådet så sprids värmen "automatiskt", men det stjäl tyvärr lite väggyta också
Hur har det gått för dig?
Jag byggde mitt garage 7 meter brett och 10 meter djupt. Lämnade 7 meter till garaget och 3 meter till förrådet, känns om att det blev rätt bra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.