Har en rund Intex pool diameter 457, kring 16m3 och nu har jag byggt in den i trädäcket och är jävligt nöjd med allt utom kallvattnet och skitpumpen som följde med :)
Om jag nu köper 1 sandfilterpump som tar Ca 4-6000l/h och en 5-6kw värmepump är det allt jag behöver eller är jag helt ute och cyklar med filtret/pumpen?
Hur kopplas det ihop? har värmepumpen en egen pump eller kopplas den ihop med sandfilter pumpen?
skulle någon kunna berätta/rita hur det ska kopplas ?

MVH Danne
 
Yes, sandfilter + värmepump är det du behöver. Jag rekomenderar även Intex saltklorinator så slipper du hålla på med klor, den maskinen underlättar att hålla bra värden på vattnet.

Värempumpen skall du placera efter sandfiltret, och ja det räcker med sandfilterpumpen.

Ps, jag har 17m3 vatten och 6kW värmepump och 30 grader i vattnet igår o idag :)
 
Kan vi inte helt sluta använda ordet "sandfilterpump". Det är vatten som pumpas, inte sandfilter.....:)

Om du inte redan har det bör du se till att skaffa en skimmer också. Det är ytvattnet du vill samla in och rena.

I övrigt har du fått svar......skimmer till vattenpump till Sandfilter till värmepump (och bypass koppling) och sist monteras klorinator om du ska använda en sådan.
 
skimmer har jag och klorerar gör jag själv .. bypass koppling ??
 
Du behöver kunna reglera flödet genom värmepumpen så att tempdiffen över denna blir 1-2grader. Detta gör man med en kulventil + två t-kors. Googla värmepump och bypass så ser du hur det ska kopplas.
 
Tack för svaren, ska man koppla ihop grejerna med slangar eller plaströr, nån som har en bild/ritning ?
 
När man gör det på "riktigt" så limmar man pvc-slang eller hårda pvc-rör i dimension 50mm. De veckade 38mm rören som följer med enklare pooler och som fixeras med slangklämmor brukar funka halvbra i längden.....

Här finns bilder:
http://www.pahlen.se/poolguiden/installationsexempel/
 
står och väljer mellan 5kw och en 7kw värmepump, räcker en 5kw?
 
Jag kör 9kW till 42000liter. Är det ingen större prisskillnad är det ju ingen nackdel med en lite större.
 
Ingen som testat några av värmepumparna i föregående inlägg??
 
Bland de lite billigare värmepumparna är Brilix populär och folk verkar vara rätt nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.