Har några rum jag ska installera nytt element i. Är alla element likvärdiga i form av effekt? Eller finns det något element som kan vara mer kostnadseffektivt?

Tröttsamt och leva i ett kommande u land där man ska gå runt och frysa för man inte har råd med värmen.

Vi fick aldrig offerter från ett enda företag trots jagande från mars förra året. Till slut tänkte vi en ny luft luft men det är så ojämn värme.

Nu är vi inne på att byta hus om 4-5 år istället när ekonomin förhoppningsvis vänt.

Avundas alla som kan hålla jämn temperatur i hemmet.
 
  • Gilla
Manges totalBygg och 1 till
  • Laddar…
Nu skriver du inte om det gäller el eller vattenburet, misstänker el.

En elradiator har alltid 100% verkningsgrad.
Det som kan variera är dödbandet mellan tillslag-frånslag, alltså hur mycket temperaturen kommer att pendla.

En elradiator med elektronisk styrning har oftast mindre dödband än en med bimetalltermostat.
 
  • Gilla
perror och 4 till
  • Laddar…
Och så kan konstruktionen av elementet göra att värmen flyttas till rummet olika snabbt, när rummet är kallt och du startar elementet från avstängt. Men i ditt fall kanske det inte spelar någon roll - om det ska vara på hela tiden.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Nu skriver du inte om det gäller el eller vattenburet, misstänker el.

En elradiator har alltid 100% verkningsgrad.
Det som kan variera är dödbandet mellan tillslag-frånslag, alltså hur mycket temperaturen kommer att pendla.

En elradiator med elektronisk styrning har oftast mindre dödband än en med bimetalltermostat.
Hej det stämmer det är el. Så elektronisk styrning kan eventuellt spara några kronor per dygn ?
Går det räkna ut kostnad på något sätt? Ungefär vad det kostar att värma ett 20m2 rum.

Sen en fråga till, om man har golvärme elektrisk, hur mycket skiljer det på vattenburen golvvärme?

Ibland undrar jag om vi skulle lägga nytt trägolv över vårt nya golv bara för att kunna installera golvvärme.

Går de räkna ut ungefär vad 80m2 hade kostat att värma.
 
  • Gilla
Kenta.
  • Laddar…
Hur mycket det skiljer sig mellan elektrisk och vattenburen golvvärme beror på hur du värmer vattnet. Har du en luft/vatten- eller bergvärmepump till vattnet är det 3-4ggr mer effektivt än ren el.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
mackee mackee skrev:
Hur mycket det skiljer sig mellan elektrisk och vattenburen golvvärme beror på hur du värmer vattnet. Har du en luft/vatten- eller bergvärmepump till vattnet är det 3-4ggr mer effektivt än ren el.
Det är ju en stor besparing med tanke på dagens elpris. Men synd att det idag också kostar betydligt mer än tidigare. Hur man än tänker kring värmepump är det nog 150 till 200 tusen.,

Hur mycket sparar man på att stänga av element under tid man inte är i rum egentligen? Än att elelement står på hela tiden och man ställer in dem på ca 20 grader ?
 
N
Danin Danin skrev:
Hej det stämmer det är el. Så elektronisk styrning kan eventuellt spara några kronor per dygn ?
Går det räkna ut kostnad på något sätt? Ungefär vad det kostar att värma ett 20m2 rum.

Sen en fråga till, om man har golvärme elektrisk, hur mycket skiljer det på vattenburen golvvärme?

Ibland undrar jag om vi skulle lägga nytt trägolv över vårt nya golv bara för att kunna installera golvvärme.

Går de räkna ut ungefär vad 80m2 hade kostat att värma.
Hur mycket det kostar att värma beror ju till stor del på t.ex. utomhustemperatur och hur välisolerat utrymmet är.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Så elektronisk styrning kan eventuellt spara några kronor per dygn ?
Nja, kanske.
Genom att hålla jämnare temperatur så sänker oftast de flesta temperaturen lite eftersom den ”kalla perioden” blir mindre.

En lägre medeltemperatur ger lägre förbrukning.


Danin Danin skrev:
Går det räkna ut kostnad på något sätt? Ungefär vad det kostar att värma ett 20m2 rum.
Man brukar säga 70-100 W/m^2 golvyta.


Danin Danin skrev:
Sen en fråga till, om man har golvärme elektrisk, hur mycket skiljer det på vattenburen golvvärme?
Om vattenburna golvvärmen värms med elpanna/elpatron så kommer den vattenburna golvvärmen dra exakt lika mycket elenergi som elgolvvärme.


Danin Danin skrev:
Ibland undrar jag om vi skulle lägga nytt trägolv över vårt nya golv bara för att kunna installera golvvärme.

Går de räkna ut ungefär vad 80m2 hade kostat att värma.
Hur mycket energi som går åt för golvvärme beror bl.a. på hur bra isolerat golvet är. Finns det ingen isolering i plattan så går mycket av golvvärmen rakt ner i backen.

Med golvvärme så kan man ofta hålla lite lägre temperatur i rummet än om man har radiatorer/LLVP, detta eftersom fötterna får värme av golvvärmen.
 
Danin Danin skrev:
Hur mycket sparar man på att stänga av element under tid man inte är i rum egentligen? Än att elelement står på hela tiden och man ställer in dem på ca 20 grader ?
Är det ett rum som du är i flera gånger om dagen så är det bättre att låta termostaten elradiatorn sköta regleringen.

Är det däremot ett rum som du bara använder en dag i veckan eller mindre samt att du kan stå ut med att starta radiatorn 12-24 timmar innan rummet ska användas så kan du stänga av/sänka temperaturen när du inte använder rummet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Är det ett rum som du är i flera gånger om dagen så är det bättre att låta termostaten elradiatorn sköta regleringen.

Är det däremot ett rum som du bara använder en dag i veckan eller mindre samt att du kan stå ut med att starta radiatorn 12-24 timmar innan rummet ska användas så kan du stänga av/sänka temperaturen när du inte använder rummet.
Håller inte med men det beror ju på vart man bor.
Termostaterna ska användas och ställer man en termostat på läge 1 så innebär ju det 17-18 grader och en låg energiåtgång. Stänger man helt så finns det då en risk att man kan frysa ledningarna (beroende på hur ledningarna är dragna och vart i Sverige. Jag tror det är högrisk att vi får en massa skador på sönderfrysna ledningar i vinter.
 
P paralun skrev:
Håller inte med men det beror ju på vart man bor.
Termostaterna ska användas och ställer man en termostat på läge 1 så innebär ju det 17-18 grader och en låg energiåtgång. Stänger man helt så finns det då en risk att man kan frysa ledningarna (beroende på hur ledningarna är dragna och vart i Sverige. Jag tror det är högrisk att vi får en massa skador på sönderfrysna ledningar i vinter.
Jag läste att i Storbritannien gjorde något elbolat över 2000 miljarder i vinster. Aldrig någonsin skådat ett sånt misskött energisystem som vi har här i Europa. Där miljöpartister lever i någon drömvärld där man kan skapa el av goda tankar.

Vi hade världens bästa energisystem och nu sitter man och fryser för man inte har råd att värma huset. Så sjukt bissart att Sverige skulle bli ett u-land kring energi.
 
  • Gilla
  • Haha
Smörblomman1994 och 11 till
  • Laddar…
Vad det gäller elradiatorer så är t.ex 700w alltid 700w. Spelar ingen roll vilken radiator det är. Effekten är alltid densamma.

Gällande oljefyllda eller konvektor, så ger konvektor torrare luft, och värmer fortare.
Oljefyllda ger i regel en jämnare värme.

Dagens luftpumpar är väll inte såpass ojämna i värme att det stör nämnvärt?
Där får du ut mer effekt per kw. Så för plånboken är det ju bättre.

LVI Yali är förövrigt bra.
 
  • Gilla
Mikael 81
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hur mycket sparar man på att stänga av element under tid man inte är i rum egentligen? Än att elelement står på hela tiden och man ställer in dem på ca 20 grader ?
Det du sparar hänger ihop med genomsnittstemperaturen i rummet. Så om du (förenklat) har 20 grader i rummet halva dygnet och 14 grader i rummet halva dygnet, så får du en snittemperatur på 17 grader. Om man brukar säga att en grads lägre temperatur motsvarar 5% besparing.

Hur detta funkar i praktiken beror på huset och elementet. Ett stenhus tappar och ökar temperaturer långsammare, men om du har ett sämre isolerat trähus kan nog effekten av att stänga av uppvärmningen även i rum du använder dagligen men bara en del av dygnet spara energi. Det går inte åt mer energi att värma upp rummet igen eftersom all den energi (och mer därtill) annars hade gått åt för att hålla rummet varmt.

Min filosofi är annars att i första hand fokusera på att hålla människorna i huset varma, snarare än att hålla uppe innetemperaturen - d.v.s. innetofflor, varmare kläder, o.s.v., men det är förstås individuellt vad man trivs med där också.
 
P paralun skrev:
Håller inte med men det beror ju på vart man bor.
Termostaterna ska användas och ställer man en termostat på läge 1 så innebär ju det 17-18 grader och en låg energiåtgång. Stänger man helt så finns det då en risk att man kan frysa ledningarna (beroende på hur ledningarna är dragna och vart i Sverige. Jag tror det är högrisk att vi får en massa skador på sönderfrysna ledningar i vinter.
:crysmile: Det märks att man kan olika referensramar. För mig är 17-18 grader standard nu i vinter, och ska jag ställa ner temperaturen i ett rum så siktar jag mycket lägre än så. Men det är klart att hur mycket marginal man behöver ner till 0 grader väl beror på var i landet man bor.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
:crysmile: Det märks att man kan olika referensramar. För mig är 17-18 grader standard nu i vinter, och ska jag ställa ner temperaturen i ett rum så siktar jag mycket lägre än så. Men det är klart att hur mycket marginal man behöver ner till 0 grader väl beror på var i landet man bor.
Tjau det beror ju vart ledningarna går men tar du en riktig norrländsk vinter så stänger man inga ventiler...
Sen att gå omkring i 17-18 grader är ingen höjdare, men är man ensam i hushållet så bestämmer man ju själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.