Hej,
Vi har totalrenoverat en lada som har måtten 6X20 meter och 5 meter till tacknock, dvs totalt 600 kubikmeter luft.
Golv, vägg o nylagt tak med isoleringsvärden som är bättre än vårt boningshus, lokalen är i ett plan och inga avskiljande väggar finns. Ladan kommer att användas som dansstudio och inhysa i medeltal 15-20 personer. Allt är smakfullt renoverat och vi behöver hitta en bra lösning för ventilation men också för värme o kyla ( det blir väldigt varmt då alla dessa människor dansar i 1-2 timmar. Ventilation och värme/kylsystemet måste också var tystgående.

Problemet vi står inför nu är följande, vi vill ha möjlighet att kyla ned luften vid behov samt givetvis även värma den och få en tillräcklig ventilation igenom hela lokalen utan allt för stor värmeförlust. Vi har blivit erbjudna följande lösningar och vi står villrådiga till vad av dessa som bäst lämpar sig eller finns det kanske bättre alternativ som någon av er kan dela med sig av?
Alternativ 1, ventilation mekanisk frånluft med tilluftsventiler samt en luft/luft värmepump av fabrikat Daikin som skall kunna värma upp lokalen samt även kyla ned den samtidigt som den avfuktar ( enligt företaget ifråga är de ensamma om denna förmåga)
Alternativ 2 Skolaggregat för alla ändamålen vi söker. Nackdelen är att den är skrymmande och inte passar in i miljön.
Alternativ 3, bergvärme med fläktkonvektor , ventilation ej diskuterad med detta företag.

Alternativ 4 ?



Mvh
Roger
 
Jag skulle nog ha gjort så att Två Stora fläktar , en på varge gavel, för att få bra cirkulation och utbyte på luften , sen kanske berg eller luftvärmepump.

Känns som en bra lösning , men som vanligt kanske det inte är det ?

Nån mer instatt än mig borde kanske svara.
 
Hej o tack för svar! Kanske det är en bra idé, vi kommer att köra två stora fläktar inomhus som vispar ner luften så då skulle det ju innebära att den friska luften utifrån förs ner mot golvet. Menar du att ha tillluften högt upp mot nock?
Mvh
Roger
 
Ska jag vara ärlig kan jag ingentlinge ingenting om sånt här, jag talar bara av egna erfarenheter/expriment.

Men jag tror att två fläktar som kan dra in luft ifrån gavlarna kan lösa ventilation och kyl delen .. Alltså friskluft nästan helt uppe vid nocken , sen nån berg eller luftvärmepump för uppvärming.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.