Någon som vet om man ska ha lite värme på i källaren om den inte är inredd o bara has som tvättstuga och pannrumm och 1 badrumm?
 
Ja tvätten torkar fortare, det är skönare att gå på toan, och till sist men inte minst så kan varm luft bära mer fukt. Som jag ser det finns det inga nackdelar med att ha värmen på.
 
MB77 skrev:
Ja tvätten torkar fortare, det är skönare att gå på toan, och till sist men inte minst så kan varm luft bära mer fukt. Som jag ser det finns det inga nackdelar med att ha värmen på.
Instämmer helt och fullt.
 
Sätt i en avfuktare så kommer det bli ännu bättre i källaren
 
Men källaren mår inte dåligt om man inte har värme på under vintern då ?
 
Hus Jonas skrev:
Men källaren mår inte dåligt om man inte har värme på under vintern då ?
Mår kanske inte dåligt, men jag vill påstå att en källare mår bäst om den har värme året om.
 
  • Gilla
Jockebyggab
  • Laddar…
J
Värme i källaren i kombination med bra cirkulation på luften är alltid bäst, då torkar fukten. Gagnar hela fastigheten.
 
J
H Hus Jonas skrev:
Någon som vet om man ska ha lite värme på i källaren om den inte är inredd o bara has som tvättstuga och pannrumm och 1 badrumm?
Värm källaren! Och se till att ha bra cirkulation på luften. Gagnar hela kåken och du får dessutom behaglig vistelse. Finns tyvärr några som inte förstår detta o börjar kallställa källare med fuktproblem och andra obehag som följd.
 
Vilken temperatur håller ni i era oinredda källare?
 
namnbyte
AJ82 AJ82 skrev:
Vilken temperatur håller ni i era oinredda källare?
Cirka 16 grader
 
namnbyte namnbyte skrev:
Cirka 16 grader
Jag har i skrivande stund ca 13 grader vid -3 graders utetemperatur. Detta med en radiator i varje rum med fullt öppen termostat. Bergvärmepumpen är ställd för att ge lagom värme på husets övre plan, och då blir det bara 13 grader i källaren. Skulle gärna vilja ha några grader varmare dock.
 
J Jockebyggab skrev:
Värme i källaren i kombination med bra cirkulation på luften är alltid bäst, då torkar fukten. Gagnar hela fastigheten.
Nu är du nere och svarar på trådar från 2013 med samma sak som dina andra 280 inlägg.
Måste bara ge dig en eloge, inte alla skulle orka med samma sak så många gånger:):)
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
namnbyte
AJ82 AJ82 skrev:
Jag har i skrivande stund ca 13 grader vid -3 graders utetemperatur. Detta med en radiator i varje rum med fullt öppen termostat. Bergvärmepumpen är ställd för att ge lagom värme på husets övre plan, och då blir det bara 13 grader i källaren. Skulle gärna vilja ha några grader varmare dock.
Vi har ställt ner en avfuktare (som dock inte behövs på vintern), och därmed stängt alla ventiler. Ny tätlist runt alla fönster gjorde också nytta. Och med detta nämnt har vi gått från 12 grader förra året till 16 grader detta, radiatorerna max öppna där nere så vi kan inte få upp värmen mer även om vi ville
 
AJ82 AJ82 skrev:
Vilken temperatur håller ni i era oinredda källare?
Ca 19 grader
 
2,9°C i pannrummet! 🤟
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.