hej!

har tänkt att bila upp cementen i källarn, (den är bara ca 5-6 cm tjock )då den är i dåligt skick och vill även passa på att isolera och dränera under plattan. Väggarna är av granit ca 1 meter tjocka.
Har inte tänkt att använda källarn till mer än typ hobbyrum, matkällare mm.

Min undran är då om man ska passa på att lägga in vattenburen golvvärme när vi gjuter
nytt golv, då vi har bergvärme och inget som direkt värmer upp i källarn nu. tidigare värmde väl oljepannan upp en del där nere antar jag....

väggarna är inte isolerade från utsidan, men vad jag hört är dessa tjocka granit väggar ganska
bra isolerade i sig själva?? Huset byggt 1946.

Vinner man något på detta eller kommer bara värmen att försvinna, nu känns det som det är ganska kallt ifrån källarn och det borde väl påverka huset i övrigt.

tacksam för svar !!!

MVH
emanuel
 
Nu kommer första hela vintern för vår källare som är dränerad,utgrävd, isolerad och har fått golvvärme från värmepumpen. hittills otroligt skönt att komma ner i källaren och ha varmt om fötterna i tvättstugan och gästrummet. Om du ändå tänkte gräva ur och isolera skall du definitivt lägga ner lite golvvärmeslang. Du behöver inte koppla in dem direkt men att inte göra det då du står där bland armeringsnät och betong vore dumt. Se tråden om källarprojekt så får du inspiration. Kan dock i efterhand konstatera att det är ett stort projekt men med lite hjälp går det bra. I framtiden kanske du vill ha ett extra rum eller skicka ner tonåringar, då är värmen skön.

Min tro är att ett välisolerat golv gör att förlusten blir begränsad samt att golvet på nästavåning blir varmare.

Lycka till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.