Hej

Har en äldre jordkällare, ca +130år. som jag renoverar. Den är rätt stor då den byggdes av bruket i byn och skulle användas av flera hushåll.
Ungefärlig storlek är 8*15meter.
Byggnadssätt. Nergrävd till taknivå. Väggar av stora stenblock. Golvet har fått gjuten betongplatta för många år sedan. Taket är idag isolerat samt har plåttak.
Två dörrar har funnist men jag har byggt om till en isolerad dörr.
En ventilatonrör finns i taket.

Kan man ha värme i en jordkällare som denna?

Mina tankar går enligt följande:
Jag har en luftvärmepump liggandes till ingen användning och funderar om denna skulle passa sig till detta.
Den fuktar ju både ut och värmer. Eftersom jag då har värmepump så kan jag stoppa all ventilaton i jordkällare
för att få all värme kvar där inne och slippa få in fuktig luft. Jag har tänkt att då ha min åkgräsklippare vinterförvarad där samt två små trehjuliga hobby mcbilar. Om jag skall dit och renovera dessa någon gång under vintern så öppnar jag ventilation då och stänger ventilation när jag inte är där.

Vad säger ni? Är det något ni förkastar eller finns möjligheterna. Går det att ha värme i jordkällare?


/aimo
 
Spännande frågeställning. många byggandsvårdsböcker talar ju om hur man skall underhålla en jordkällare men få dristar sig till att beskriva nya användningområden för dessa utrymmen.

En oklar aspekt jag kan tänka mig gäller det där golvet—även om du torkar ur luften genom att värma upp den drar väl golvet in fukt, kanske gäller det väggarna med, så kanske är det inte möjligt att få det 'inomhustorrt-och-varmt', men är poängen bara att ha en fukt och temperaturnivå som är lämplig för förvaring och underhåll av dessa fordon kanske det räcker ändå. Du kan ju pröva!
 
Jesus, nu avfuktar en luftvärmepump i och för sig bara när man kör den i kylläge, så du får nog komplettera med en separat avfuktare. Höjer man temperaturen så sjunker förvisso den relativa fuktigheten, men å andra sidan så kommer avdunstningen från golv och väggar att öka, så jag tror inte att värmetillförsel i sig räcker.
 
Nu är jordkällaren klar. En fast avfuktare installerades och en enkel värmefläkt får stå för vämen än så länge. Luftvärmepumpen ska dit snart.

Min lilla Heinkel, en trehjulig bil, rostlagades och lackerades i jordkällaren. Nu skall jordkällaren bli ett torkrum för tobak.

Uppvärmningskostnaden är låg, trodde att den skulle bli hög. Men när väl stenväggarna och golvet blivit varma
så går värme-fläkten inte mycket.

Ett par fläktar i taket finns+avfuktaren och all ventilation är avstängd då ingen är där. Inte är det ofta jag är där heller på dygnet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.