Hej!

Då ska jag försöka förklara mitt dilemma. Under våren börjar A-hus (www.a-hus.se) bygga vårt nya boende. För en vecka sedan fick vi frågan om garaget skulle vara isolerat, självklart valde vi denna lösning. Deras förslag var då att köra elradiatorer som värmer garaget som är ca 25m2 stort. Garaget är inte fristående utan är påbyggt från huset, genom att A-hus kör sitt värmesystem för bostadsdelen kan inte denna användas för garaget (golvvärme). Jag har sett lösningar där folk har gjort ett hål i väggen och slussat vidare luft från huset in i garaget via en liten fläkt för att utnyttja husets värme, hur ser ni på detta? Finns det någon lösning så man kan använda den effektiva värmekälla som A-hus använder? Eller skall man installera en värmepump som ersätter A-hus förslag med elradiatorer? Det känns ganska tungt att använda elradiatorer när man bygger hus 2011.

Jag är fullständig lekman när det gäller bygga och kan som bäst bygga ihop en IKEA-möbel - så där har ni min kompetens på området :)

Tacksam för all info!
 
Luftluft värmepump,klart mest ekonomiskt.
Finns modeller med underhållsvärme ,10 gr
 
Är inte grunden gjuten än?
Lägg isåfall ner golvvärmeslang i garaget också.
 
"Jag har sett lösningar där folk har gjort ett hål i väggen och slussat vidare luft från huset in i garaget via en liten fläkt för att utnyttja husets värme, hur ser ni på detta?"

Jag tror att det är emot brandskyddsreglerna att ha värmeförflyttning mellan bostadsdel och garage pga olika brandceller (eller vad det nu heter).

En enkel lösning, som A-hus föreslår är ju att använda ett 2kW elelement, finns för ca 300 kr på JULA. Det dröjer många år innan en värmepump betalt sig, beror naturligtvis på vilken temperatur du önskar.

Men jag förstod inte heller varför man inte lagt/lägger värmeslingor från husets värmesystem.
 
Krilleman
Som föregående inlägg säger... Om garaget är i direkt anslutning med huset, varför i hela friden har man inte lagt in golvvärme där också?! Bortom allt logiskt tänkande!

Har A-hus fel namn... Borde kanske heta B-hus?! :x
 
Tack för era svar, undrade precis detsamma och skickade ytterligare ett mejl till A-hus. Nu fick jag beskedet att det inte var några problem att använda husets värmekälla, dock inte golvvärme utan radiatorer från luftpumpen placeras i garaget. Precis som jag ville ha det från början, men anledningen
att de sa nej från början verkar var att A-hus "måste" hålla sig till en viss värmeeffektivitet, och genom att garaget inte har samma isolering som huset ville de inte lägga in detta i garaget då det skulle skada deras fantastiska värden - men nu är det iallafall löst :)
 
Varför går det inte med golvvärme?
Och kan ett alt. vara att isolera garaget lite extra om så krävs?
 
krilleman_215 skrev:
Har A-hus fel namn... Borde kanske heta B-hus?! :x
Eller kanske A-Skjul.... :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.