Hejsan

Kommer bygga ett garage på 120kvm. Tänkte ha någon form av uppvärming och har funderat kring vattenburen golvvärme (med kulvert från pelletspannan i huset) eller luftvärmepump.

Skulle helst ha golvvärme, men konstaterar att det blir en kostsam investering.
Sedan slog mig tanken att om jag inte lägger golvvärme, kanske jag inte behöver så mycket isolering under plattan, och då blir det "ännu billigare" att inte lägga golvvärme. Hur är det med detta?

Så det andra alternativet jag funderat över är luft-luftvärmepump, men det är mest på vintern när det är kallt ute som behovet av uppvärmingen är störst, har tänkt att temperaturen ska ligga mellan 5-10 grader som lägst. Och när det är kallt ute blir ju verkningsgraden på lvp tämligen dålig.

Fördelen med lvp är kanske att det kan gå lite fortare att värma upp om man vill höja värmen när man jobbar i garaget.

Var har ni för tankar kring detta?
Några alternativa förslag på lösningar som är bra och kostnadseffektiva?
 
golvvärme & kulvert låter väldigt bra. och vill man kunna värma upp snabbt så kan man kompletera med nån billig disel lr gasol kanon.
 
daugaard skrev:
golvvärme & kulvert låter väldigt bra. och vill man kunna värma upp snabbt så kan man kompletera med nån billig disel lr gasol kanon.
Jo, golvvärme känns bra, men frågan är om det motiverar kostnaden, särskilt om man räknar in t.ex. 66% av markisoleringen, så därför funderar jag över vilka alternativ som finns.
 
Jag kör med 10cm cellplast under plattan, 72kvm med 20mm golvvärmslang, lagd cc30.
Funkar fint, upplever att det inte behövs mycket för effekt att hålla värmen i garaget.
Pannrummet är i garaget, kulvert till huset.
 
Luft Luft + en liten kamin med fläkt? Alltid mysigt med en kamin i bakgrunden!
 
Kamin i garaget är inte alltid så lyckat, öppen låga och bensinångor osv, har sett en hel del artiklar om hur illa det kan gå genom åren men har man en hyfsat ny bil går det säkert bra.

Eftersom du redan har ett uppvärmingssystem och varför inte både äta kakan och ha den kvar - kör med kulvert till garaget och sedan vanliga element, du slipper lägga pengar på att isolera plattan (vet inte hur mycket värmeförlusterna ökar) men har ändå värme under vintertid även om det skulle bli rejält kallt.

Element brukar det ofta dyka upp på blocket då folk antingen renoverar eller byter värmekälla, även felköp/blivit över finns ofta att hitta till fyndpriser ibland.

En annan fördel är att man kan sätta in en vattenburen fläktkonvektor ovanför garageporten för att snabbt värma upp garaget vid valda tillfällen - den investeringen är ofta guld värd om man mekar mycket och det är en del in och utkörningar, den kan även spara en del energi genom att skapa en luftridå som gör att du undviker kallras när du öppnar garageporten.
 
200mm cellplast och golvvärme på cc300 här.
21m 4-pipig kulvert.

Sent from my YP-G70 using Tapatalk
 
NetNut skrev:
Eftersom du redan har ett uppvärmingssystem och varför inte både äta kakan och ha den kvar - kör med kulvert till garaget och sedan vanliga element, du slipper lägga pengar på att isolera plattan (vet inte hur mycket värmeförlusterna ökar) men har ändå värme under vintertid även om det skulle bli rejält kallt.

Element brukar det ofta dyka upp på blocket då folk antingen renoverar eller byter värmekälla, även felköp/blivit över finns ofta att hitta till fyndpriser ibland.

En annan fördel är att man kan sätta in en vattenburen fläktkonvektor ovanför garageporten för att snabbt värma upp garaget vid valda tillfällen - den investeringen är ofta guld värd om man mekar mycket och det är en del in och utkörningar, den kan även spara en del energi genom att skapa en luftridå som gör att du undviker kallras när du öppnar garageporten.
Klockrent förslag. Vattenradiatorer som stödvärme under vintern, en konvektor dom gånger man arbetar där. Den lösningen hade passat mig perfekt iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.