Hej,

Håller på och bygger hus med ett litet garage på 30kvm. Vilket är det billigast sättet jag kan värma upp mitt garage på? Tänkte ha ca 10-15grader under vintern, jag bor i mellansverige?

På grund av den låga tilläggskostnaden passade jag på att lägga vattenrör i plattan för ev. framtida användning.

Systemet blir helt separat ifrån boningshuset....
 
Om du inte kan koppla in dig på husets värmesystem är det nog billigt och enkelt att köpa en luft/luft värmepump på t.ex jula. Kostar runt 5000 i inköp och är väldigt billig i drift. Hur länge den håller vet man förstås inte. Om du vill använda golvslingorna så finns alternativen begagnad elpanna (väldigt billig i inköp men dyr i drift), eller en luft/vatten vp (dyr i inköp men billig i drift)
 
Har du redan gjutit plattan? Om inte dra en kulvert till bostadens värmepump eller vad du nu har för värmesystem.
 
W
Gjöt in gv slingor när jag byggde mitt garage, har 20 cm isolering och kopplade på en begagnad elpanna då husets vp inte klarade mera. Garaget är ca 70 kvm och jag håller ca 15 grader. Det drar typ inget, kanske 1000 kwh om året så någon annan typ av panna känns omöjlig att räkna hem. Så mitt tips e köp en begagnad elpanna och koppla in.
 
Ok.

Elpanna får man ju till vettigt pris (4000:- för 6kw) Men är det energieffektivt med golvvärme eller ska man köra på oljefyllda radiatorer för att hålla det frostfritt och sedan koppla på en byggfläkt när det ska nyttjas? Vilket blir billigast i drift? Garaget är isolerat och har 20cm isolering i platttan...
 
  • Gilla
F100
  • Laddar…
det kommer bli dyrare att värma med elpanna till golvvärmen, bättre med radiatorerna o byggfläkten
 
Om du bara skall hålla frostfritt finns det nog inga fördelar med golvvärme. Det kommer att bli aningen högre energiförbrukning för att hålla samma temperatur. Det är extremt långsamt att reglera. Effektivare lär vara att ha element till att hålla det frostfritt och sedan skruva upp dem eller komplettera med byggfläkt när du vill ha varmare. Är det så litet som 30 m² blir det nog svårt att få ekonomi i en värmepump om den inte är mycket billig.

Erik
 
W
För min del gick radiatorer bort direkt då de tar plats längs med väggarna och där vill jag ha hyllor, skåp, öppna bildörrar etc. Golvvärme e ju kanon på det sättet, det sparar plats. Sedan vad gör några kronor i högre upv kostnad, slingor har det redan investerats i, varför inte använda dem då....
 
Den högre värmekostnaden är ju inte enda nackdelen med golvvärme. Vad jag kan komma på är dock den ianspråkstagna väggytan enda nackdelen med element om det är ett garage vi pratar. Vill man värma upp till mer än frostfritt för att jobba där så går det på en rimlig tid med element. Det tar extremt lång tid med golvvärme.

Erik
 
Jag körde med en byggfläkt hela förra vintern för att hålla frostfritt och öka lite när jag skulle jobba. Helt OK kostnad, det var inte så jag ens tänkte på att jag värmde upp ett garage också när jag fick elräkningarna.

Skall du bara ha grundvärme och sedan öka när du skall vara där är golvvärme och en byggfläkt klart enklast och billigast enligt mig. Du kommer aldrig att komma upp i samma snabbhet på uppvärmningen med radiatorer om det inte är el-element med fläkt och då är en liten byggfläkt än bättre och snabbare då den flyttar runt mer luft.
 
Värm hela garaget utan element med enbart ett par byggfläktar som sitter högt på väggen.
Du slipper köpa massa element och dyr elpanna.
Lika billig uppvärmning som bara element !
 
VP luft/vatten borde väl duga gott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.