Har funderingar på att när huset är färdigbyggt ska jag bygga om det gamla stallet i lagårn till pojkrum:D, bastu, bar och darttavla. Är det möjligt att lägga ut golvvärmeslang på det gamla cementgolvet och liksom bara fylla upp med ny betong eller måste man bila ut det gamla och börja om? Det får inte blir en för stor kostnad (säger frun)..., tanken är låta det ligga på svag värme dom dagar man inte ska basta och höja upp värmen när det är dags för fredagsmys. Värmen kommer från vedpanna som ska stå i samma byggnad två rum bort..

norrl
 
Om det är som mitt lagårdsgolv räcker det med spett och slägga för att få ut det gamla golvet, det var tunnt, halvdålig betong och inte armerat så det var mest att bara kärra ut. sedan gräver du ut en del fyllning och lägger cellplast (Isolering OCH kapilärbrytande lager), värmeslang, armering och 7 cm betong (snabbare reglering av värmen med tunn betong). Sedan isolerar du taket med en 300-400-500 mm isolering för att behålla mysvärmen.

Pojkarna som nu ska hänga i baren kan ju börja med lite workout och worka ut betongen.

Protte
 
Ja jag gissade att det var så. ville gärna gena lite men det brukar ju sällan bli bra...
Norrl
 
Håller med,. Armering var överkurs när de flesta gamla ladugårdsgolv byggdes, riktigt usel betong ofta också...
 
Men mitt golv hade inte spruckit trots oarmerat, tunnt och gjutet 1937. Kan bero på att farfar lyckades hitta av en sandås så det är stadigt under, 50 meter vid sidan är det blålera.

Protte
 
Finns takhöjd så går det kanske bara isolera på befintligt cementgolv. Bara skära/bila upp där du ska lägga avlopp..
 
Gamla stall brukar inte ha så mycket takhöjd

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.