T
Funderar på uppvärmning av badrum. Leverantörer av elektrisk golvvärmekabel anger förbrukningen till 150-300kwh/kvdrat och år, det är rätt saftigt mycket det...Ni som analyserat,vad drar er golvvärme vid välisolerat golv på bottenvåning, med en yttervägg och fönster sisådär? Vid vilken temp i badrummet? Är det någon vits att schemalägga olika temp kvällar o helger när man är hemma?
 
T
Normalt har man ju en glipa under badrumsdörren för tilluften in i ett badrum när man har självdrag vad jag förstår. Om jag har billig uppvärmning i intilliggande rum, är det då vits att ha en tät dörr och istället montera luftdon genom innervägg högt upp på vägg så att punktutsug med grundventilationsfunktion, tex Paxfläkt i badrummet drar in varmare luft från rum intill, och på så sätt minskar nyttjandet av golvvärmen nämnvärt?
 
T
Skulle jag skippa att dela av badrum och tvättstuga och har en skiljevägg i glasbetong etc för avskildhet blir det 22-24 kvadrat stort, kanske lönt att sätta en LLVP där då istället för elgolvvärme? Såg någon tråd här där det stod att det krävdes en speciell mindre VP för ett så litet utrymme annars blir det för många start o stopp för att den ska må bra, men vet inte hur litet det va i det fallet. Köpa den minsta vanliga så funkar det eller? Välisolerat så golvet borde inte bli obehagligt kallt om man fläskar på och håller hög temp i rummet, eller? (Våtrumsmatta på golv)
 
T
T Träkåk skrev:
Skulle jag skippa att dela av badrum och tvättstuga och har en skiljevägg i glasbetong etc för avskildhet blir det 22-24 kvadrat stort, kanske lönt att sätta en LLVP där då istället för elgolvvärme? Såg någon tråd här där det stod att det krävdes en speciell mindre VP för ett så litet utrymme annars blir det för många start o stopp för att den ska må bra, men vet inte hur litet det va i det fallet. Köpa den minsta vanliga så funkar det eller? Välisolerat så golvet borde inte bli obehagligt kallt om man fläskar på och håller hög temp i rummet, eller? (Våtrumsmatta på golv)
Då jag inte fick respons här tog jag reda på fakta, inga problem med en scroll LLVP o då har man råd att ha hög temp o då håller sig golvet OK också om välisolerat under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.